Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngen, Ole Andreas
dc.contributor.authorKristiansen, Emilie
dc.contributor.authorMullaliu, Albulena
dc.date.accessioned2020-10-07T08:35:15Z
dc.date.available2020-10-07T08:35:15Z
dc.date.issued2020-06-15
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2681489
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetyen_US
dc.description.abstractSamfunnet har et økende bruk av sosiale medier og stadig flere norske kommuner tar i bruk det som verktøy i krisekommunikasjon. Til tross for dette bruker ingen av kommunene som er undersøkt i dette studiet sosiale medier som en hovedkanal for kommunikasjon i kriser. Ved å undersøke fire kommuner og to politidistrikt som har vært preget av kriser de siste fem årene forsøker denne oppgaven å finne svar på hvilke utfordringer og konsekvenser som kommer med bruk av sosiale medier som krisekommunikasjon i norsk kommunal sektor. Avhandlingen har undersøkt hvordan kommunene benytter sosiale medier i kriser, i hvilken grad troverdighet og omdømme vektlegges, i tillegg til hvordan det tas høyde for personvern i sosiale medier. For å besvare disse spørsmålene har vi utført intervju av ni informanter og gjennomgått tre beredskapsplaner. Det har også vært nødvendig å studere rapporter, veiledere og relevant lovverk. Undersøkelsen viser at sosiale medier som krisekommunikasjon leder til flere utfordringer og konsekvenser. Funn fra studiet viser at bruk av sosiale medier som krisekommunikasjon krever stadig flere ressurser fra kommunen. Kommunen må ta på seg flere roller, samtidig som innbyggerne forventer rask responstid i kriser. Dette går på bekostning av personvern da kommunene ikke alltid har ressurser til å overvåke sosiale medier og samtidig håndtere kriser under tidspress. Forventninger kommunene møter fra innbyggerne må derfor kontinuerlig jobbes med slik at omdømme og troverdighet blir opprettholdt. Dette er utfordrende i kriser da kommunene opplever at spredningen av informasjon og kommunikasjon ikke er under kontroll.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-ISØP/2020;
dc.subjectkriseren_US
dc.subjectkrisekommunikasjonen_US
dc.subjectkrisehåndteringen_US
dc.subjectkommunal kriseledelseen_US
dc.subjectsosiale medieren_US
dc.subjectsamfunnssikkerheten_US
dc.titleEn studie av sosiale medier som krisekommunikasjon i norsk kommunal sektoren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1412]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel