Show simple item record

dc.contributor.advisorEngh, Kristin
dc.contributor.authorTran, Tony Toan Vuong
dc.date.accessioned2020-10-20T07:54:15Z
dc.date.available2020-10-20T07:54:15Z
dc.date.issued2020-06-15
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683775
dc.descriptionMaster's thesis in Industrial economicsen_US
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven var å utforske viktigheten av digital strategi, innovasjon og ledelse for at bedrifter skal lykkes med en digital transformasjon. Samfunnet har utviklet seg mot en mer digital hverdag og virksomheter må forbedre sine prosesser ved å inkludere digitale verktøy. Denne forskningen er viktig, fordi organisasjoner som neglisjerer digitaliserings-prosesser risikerer deres posisjon på markedet. Digitalisering har fått mye oppmerksomhet fra næringslivet, hvorav flere etablerte bedrifter har valgt det som et nytt satsningsområdet. Mangelen på kunnskap om digitale verktøy og hvordan det bør implementeres er blant utfordringene som organisasjonene opplever. I tillegg stilles det nye krav til de ansatte og ledernes ansvarsområder og egenskaper. Utformingen av resultatene var basert på en kvalitativ metode hvor intervjurunder ble gjennomført. Deretter ble en tematisk analyse benyttet for å identifisere aktuelle temaer. Denne analysen var basert på transkriberte intervjuer, hvor personer fra olje- og gassindustrien delte sine erfaringer og meninger knyttet til digitaliseringsprosesser. Funnene fra oppgaven viser at tydelig kommunikasjon av bedriftens målsetning og strategi er essensielt for å lykkes med en digital transformasjon. Fra toppledelsen til det nederste organisasjonsnivået må det være en klar plan på hvordan nye kortsiktige løsninger skal bidra til å oppnå det langsiktige målet. Det innebærer at ledelsen har tillit og tilrettelegger for alle ansatte. Ved å fordele innovasjonsansvaret utover bedriften vil det forbedre bedriftens innovasjonsevne. Den raske teknologiutviklingen medfører at digitalisering må være en del av virksomhetenes fokus for at de skal være konkurransedyktige i fremtiden. Det krever at alle involverte (ansatte og ledelsen) trekker i samme retning for at en vellykket digital transformasjon blir gjennomført.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-ISØP/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectindustriell økonomien_US
dc.subjectdigitaliseringen_US
dc.subjectdigital transformasjonen_US
dc.subjectinnovasjonen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.titleHva er viktigheten av digital strategi, innovasjon og ledelse for en vellykket digital transformasjon?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal