dc.contributor.advisor | Hansen, Britt Sætre | |
dc.contributor.advisor | Eskeland, Arild | |
dc.contributor.author | Liafjell, Katharina Cecilie | |
dc.contributor.author | Kvia, Ragnhild Kirstina | |
dc.date.accessioned | 2020-11-04T13:10:15Z | |
dc.date.available | 2020-11-04T13:10:15Z | |
dc.date.issued | 2020-04 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2686406 | |
dc.description | Master's thesis in Nursing science | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Anestesisykepleiernes hverdag er hektisk, med stadig mer komplekse arbeidsoppgaver og liten tid mellom operasjoner. De skal gi sykepleie på et avansert nivå, både i rutinepregede og komplekse situasjoner, hvor de ofte jobber alene. Faget er i stadig endring og krever at man henger med på utviklingen både innen teknologi og nye behandlingsmetoder. Med liten tid til rådighet i det daglige er det viktig at den tiden en har brukes på en effektiv og nyttig måte.
Hensikt: Hensikten med studien er å innhente kunnskap om hvordan anestesisykepleiere videreutvikler sin faglige kompetanse..
Metode: Det ble valgt en kvalitativ utforskende metode basert på en induktiv tilnærming. Datasamlingen besto av seks semistrukturerte intervjuer av anestesisykepleiere med ulik erfaringsbakgrunn fra et universitetssykehus i Norge. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av Graneheim og Lundmans kvalitative innholdsanalyse.
Resultater: Gjennom innholdsanalysen av datamaterialet kom det fram to tema: Å ta personlig ansvar og arenaer for læring må prioriteres og struktureres. Herunder var det fem kategorier som dannet grunnlaget for diskusjonen: Gjennom engasjement og initiativ, betydning av erfaring, aktiv bruk av forskning og litteratur, strukturerte læringsarenaer og det må settes av tid.
Konklusjon: Anestesisykepleierne videreutvikler sin faglige kompetanse gjennom å oppsøke å være aktiv i læringssituasjoner, gjennom å lære av egne og andres erfaringer og dele disse med fellesskapet. Ved å være kritisk og søke ny kunnskap, lytte og ta del i uformelle diskusjoner. Dette må kombineres med at arbeidsgiver tilrettelegger for strukturerte læringsarenaer. Det må avsettes mer tid til simulering og undervisning på tidspunkt det er mulig å delta. Fellesarenaer for å dele erfaringer må prioriteres. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HV/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | helse- og sosialfag | en_US |
dc.subject | faglig kompetanse | en_US |
dc.subject | videreutvikle | en_US |
dc.subject | erfaring | en_US |
dc.subject | anestesisykepleie | en_US |
dc.title | Hvordan videreutvikler anestesisykepleiere sin faglige kompetanse? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 | en_US |