Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Britt Sætre
dc.contributor.advisorEskeland, Arild
dc.contributor.authorLiafjell, Katharina Cecilie
dc.contributor.authorKvia, Ragnhild Kirstina
dc.date.accessioned2020-11-04T13:10:15Z
dc.date.available2020-11-04T13:10:15Z
dc.date.issued2020-04
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2686406
dc.descriptionMaster's thesis in Nursing scienceen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Anestesisykepleiernes hverdag er hektisk, med stadig mer komplekse arbeidsoppgaver og liten tid mellom operasjoner. De skal gi sykepleie på et avansert nivå, både i rutinepregede og komplekse situasjoner, hvor de ofte jobber alene. Faget er i stadig endring og krever at man henger med på utviklingen både innen teknologi og nye behandlingsmetoder. Med liten tid til rådighet i det daglige er det viktig at den tiden en har brukes på en effektiv og nyttig måte. Hensikt: Hensikten med studien er å innhente kunnskap om hvordan anestesisykepleiere videreutvikler sin faglige kompetanse.. Metode: Det ble valgt en kvalitativ utforskende metode basert på en induktiv tilnærming. Datasamlingen besto av seks semistrukturerte intervjuer av anestesisykepleiere med ulik erfaringsbakgrunn fra et universitetssykehus i Norge. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av Graneheim og Lundmans kvalitative innholdsanalyse. Resultater: Gjennom innholdsanalysen av datamaterialet kom det fram to tema: Å ta personlig ansvar og arenaer for læring må prioriteres og struktureres. Herunder var det fem kategorier som dannet grunnlaget for diskusjonen: Gjennom engasjement og initiativ, betydning av erfaring, aktiv bruk av forskning og litteratur, strukturerte læringsarenaer og det må settes av tid. Konklusjon: Anestesisykepleierne videreutvikler sin faglige kompetanse gjennom å oppsøke å være aktiv i læringssituasjoner, gjennom å lære av egne og andres erfaringer og dele disse med fellesskapet. Ved å være kritisk og søke ny kunnskap, lytte og ta del i uformelle diskusjoner. Dette må kombineres med at arbeidsgiver tilrettelegger for strukturerte læringsarenaer. Det må avsettes mer tid til simulering og undervisning på tidspunkt det er mulig å delta. Fellesarenaer for å dele erfaringer må prioriteres.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HV/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthelse- og sosialfagen_US
dc.subjectfaglig kompetanseen_US
dc.subjectvidereutvikleen_US
dc.subjecterfaringen_US
dc.subjectanestesisykepleieen_US
dc.titleHvordan videreutvikler anestesisykepleiere sin faglige kompetanse?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1301]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal