dc.contributor.author | Ree, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2020-11-10T14:37:21Z | |
dc.date.available | 2020-11-10T14:37:21Z | |
dc.date.created | 2020-08-06T07:50:14Z | |
dc.date.issued | 2020-06 | |
dc.identifier.citation | Ree, M. (2020) Personalets beskrivelser av medvirkning fortolket fra et fellesskapsperspektiv. Barn, 38(2) | en_US |
dc.identifier.issn | 0800-1669 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2687213 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien er å få kunnskaper om medvirkning i barnehagen med fokus på et fellesskapsperspektiv. Studien er basert på seks individuelle semistrukturerte intervjuer av personale i tre ulike barnehager. Forskningsspørsmålet i studien er: Hvilke vilkår for medvirkning trer frem gjennom personalets beskrivelser av medvirkning i barnehagens fellesskap? Analysen viser følgene vilkår for medvirkning i fellesskap: 1) Samhold 2) Barns initiativer og perspektiver 3) Aksept/toleranse for ulikhet 4) Barnehagens institusjonelle strukturer og regler. Intensjonene bak personalets handlinger var av betydning for en demokratisk orientering mot å skape vilkår for medvirkning i fellesskap. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norsk senter for barneforskning | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | barnehage | en_US |
dc.subject | medvirkning | en_US |
dc.title | Personalets beskrivelser av medvirkning fortolket fra et fellesskapsperspektiv | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.volume | 38 | en_US |
dc.source.journal | Barn | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5324/barn.v38i2.3707 | |
dc.identifier.cristin | 1821932 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |