Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNjå, Ove
dc.contributor.authorIversen, Tone
dc.date.accessioned2021-02-16T13:45:10Z
dc.date.available2021-02-16T13:45:10Z
dc.date.issued2020-06-29
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2728444
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetyen_US
dc.description.abstractDette er en singel casestudie av det nasjonale TS-arbeidet for motorsyklister som kjører tung MC. Det overordne målet har vært å kartlegge hvordan det norske TS-arbeidet kan bidra til en betydelig og varig reduksjon i risikonivået for motorsyklister som kjører tung MC. Det teoretiske rammeverk representerer startpunktet og det analytiske perspektivet for å belyse denne problemstillingen, og fremhever systemets rolle og individenes atferd i vegtrafikksystemet. Studien har hatt en kvalitativ tilnærming, hvor sentrale kilder til informasjon har vært: (i) Strategidokumenter for det nasjonale TS-arbeidet for motorsyklister. (ii) UAG-rapporter av dødsulykker på tung MC for årene 2015-2018. (iii) Casebeskrivelser av dødsulykker på tung MC for perioden 2005-2007. (iv) Intervju av 11 nøkkelinformanter som har en sentral posisjon for designet av TS-arbeidet, og/eller som bidrar aktivt for å øke trafikksikkerhet blant motorsyklister. Gjennom studien er det blant annet vist at risikobildet og -utviklingen for tung MC, i hovedsak blir kartlagt gjennom kvantitative metoder og statistiske fremstillinger. Det anses som svært uheldig at dette ikke blir supplert med kvalitative metoder. For å identifisere målrettede tiltak mot risikoutsatte grupper, holdninger og handlingstendenser, anbefales et økt fokus på å undersøke ulike typer motorsyklister og deres motivasjon for å kjøre motorsykkel. Videre bærer UAG-rapportene preg av å fremheve hvilke menneskelige feilhandlinger som bidrog til at ulykken inntraff. For å i større grad kunne identifisere dypereliggende sikkerhetsutfordringer ved systemet, anbefales det å se ulykken fra de involverte trafikantene sitt perspektiv og hvilke forutsetninger de hadde forut for ulykken. For å oppnå et størst mulig læringsutbytte og øke kvaliteten på analysene, anbefales det også at UAG-rapportene blir gjort offentlig tilgjengelige. Slik kunne flere aktører dratt nytte av denne informasjonen og bidratt til økt trafikksikkerhet på ulike måter. Videre anbefales følgende TS-tiltak og satsningsområder: • Føreropplæringen for MC burde i større grad vektlegge refleksjon rundt egen motivasjon for å kjøre motorsykkel og bevisstgjøring rundt egen sårbarhet. • Endringer ved føreropplæringen og førerprøven for MC, med fokus på å forhindre at målrettet trening til førerprøven og trening på kjøretekniske ferdigheter, går på bekostning av annen verdifull opplæring. • Krav om at MC-elev skal disponere eget kjøreutstyr. • Krav til deltakelse på et teoribasert førerutviklingskurs hvert 5 år. • For å sikre en minimumsstandard på kjøretøyene, anbefales krav av PKK for motorsykler. • Etablering av sporingssystem som registrerer om motorsykkelen har vært involvert i en ulykke. • En betydelig økt innsats på utbedring av veg og vegmiljø. • Nasjonale kampanjer gjennom hele MC-sesongen, tilsvarende "del veien"-kampanjen, for å øke bilistenes oppmerksomhet på å se etter motorsyklister. • Økt fokus på bevisstgjøring og refleksjon som en del av føreropplæringen for bilførere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-ISØP/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMC-sikkerheten_US
dc.subjecttrafikksikkerheten_US
dc.subjectnullvisjonen_US
dc.subjecttung MCen_US
dc.titleMotorsyklister og trafikksikkerheten_US
dc.title.alternativeTrafikksikkerhetsarbeidet i Norge for motorsyklister som kjører tung MCen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal