Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHandulle, Ayan Abdi Mohamoud
dc.contributor.authorVassenden, Anders
dc.date.accessioned2021-03-15T10:42:46Z
dc.date.available2021-03-15T10:42:46Z
dc.date.created2020-02-10T10:36:14Z
dc.date.issued2020-01
dc.identifier.citationHandulle, A., Vassenden, A. (2020) 2020): ‘The art of kindergarten drop off’:how young Norwegian-Somali parents perform ethnicity to avoid reports to Child Welfare Services,European Journal of Social Work, DOI: 10.1080/13691457.2020.1713053en_US
dc.identifier.issn1369-1457
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2733370
dc.description.abstractDenne artikkelen bygger på en etnografisk studie av somaliske foreldre i Oslo, om deres syn på det norske barnevernet. I denne artikkelen utforsker vi hvordan unge andregenerasjons foreldre fremstiller en norsk middelklasseidentitet i interaksjonen med skole- og barnehagepersonell. Skoler og barnehager er juridisk forpliktet til å rapportere til barnevernet hvis de mistenker omsorgssvikt. Vi bygger på Goffman, og analyserer hvordan foreldre utfører disse møtene, og de nitide forberedelser. Disse forberedelsene handler om å motarbeide etniske stigma, og mye om å unngå meldinger til barnevernet. Arbeidet vårt gir bidrag til flere forskningsfelt. Til studier av barnevern og etnisitet, viser vi at skepsisen til barnevernet er knyttet til mistanke om fordommer basert på synlig etnisitet eller rase. For å forstå anstrengte forhold mellom migranter og barnevernet, viser vi videre hvordan problemer strekker seg langt utover møtet mellom saksbehandlere og brukere, da de også stammer fra samhandling med tilstøtende institusjoner. Til forskning om etniske relasjoner mer generelt, argumenterer vi for at studiet av ‘performance’ av etnisitet må innlemme institusjonelle kontekster, slik som skoler, barnehager og barnevern.en_US
dc.description.abstractThis paper departs from an ethnography of Somali parents in Oslo, Norway, which examined perceptions of the Child Welfare Services (CWS). We explore how young second-generation parents portray middle class identities when they interact with school and kindergarten personnel. These are institutions under legal obligation to report to the CWS if they suspect neglect of children. Drawing on Goffman, we analyse how parents conduct and meticulously prepare for encounters with school and kindergarten personnel. These preparations pertain to countering ethnic stigma and avoiding racial scrutiny, in large part to avoid referrals to the CWS. Our paper makes the following contributions. In the study of child welfare and ethnicity, we stress the importance of visible ethnicity – or ‘race’ – and show how scepticism of CWS derives from suspicions of racial prejudice; strained relations between migrants and the CWS extend far beyond interactions between caseworkers and clients as they also stem from interactions with adjacent institutions. Regarding the study of ethnic relations, we argue that understanding performance of ethnicity requires inclusion of institutional contexts, such as the schools, kindergartens and the CWS.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherInforma UK Ltd. (Taylor & Francis)en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectsosialt arbeiden_US
dc.subjectbarneverneten_US
dc.subjectnorsk–somaliske foreldreen_US
dc.subjectetnisiteten_US
dc.title‘The art of kindergarten drop off’: how young Norwegian-Somali parents perform ethnicity to avoid reports to Child Welfare Servicesen_US
dc.title.alternative‘Kunsten å levere i barnehagen‘: Hvordan unge norsk–somaliske foreldre fremfører etnisitet for å unngå meldinger til barneverneten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2020 The Author(s)en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360en_US
dc.source.pagenumber12en_US
dc.source.journalEuropean Journal of Social Worken_US
dc.identifier.doi10.1080/13691457.2020.1713053
dc.identifier.cristin1792475
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode2


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal