Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTjoflåt, Ingrid
dc.contributor.authorMelås, Gisle Lieungh
dc.date.accessioned2021-04-13T08:57:52Z
dc.date.available2021-04-13T08:57:52Z
dc.date.issued2020-08-31
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2737481
dc.descriptionMaster's thesis in Health and social sciencesen_US
dc.description.abstractHensikt: Hensikten med denne studien var å undersøke hvordan sykepleiere ved medisinske og kirurgiske sengeposter på sykehus erfarer å delta i gjenoppliving av pasienter med hjertestans. Metode: Studien hadde et eksplorerende og beskrivende design og anvendte kvalitativ metode. Et strategisk tilgjengelighetsutvalg med 8 sykepleiere ble rekruttert fra medisinske og kirurgiske sengeposter ved et universitetssykehus i Norge. Datainnsamling ble gjennomført med individuelle kvalitative forskningsintervju og innsamlede data ble analysert med kvalitativ innholdsanalyse. Funn: Analysen av dataene resulterte i tre tema: “stress og kaos”, “å gjøre rett” og “sammensatte opplevelser og læring av erfaring”. Funnene viste at sykepleiere erfarte akutt stress og identifiserte faktorer påvirket dette. Sykepleierne var opptatt av å handle rett i situasjonen. Både deres kompetanse og ferdigheter, samt samarbeidet med kollegaer og hjertestansteam, påvirket erfaringen av å oppnå dette. Sykepleierne hadde både gode og mindre gode opplevelser fra å i hendelsene. Deltakelse i reelle situasjoner kan gi nyttig lærdom både for den enkelte og for organisasjonen. Konklusjon: Stress i hjertestanssituasjoner i forbindelse med hjertestanssituasjoner kan reduseres gjennom tydeliggjøring av roller og trening på basale ferdigheter og samarbeid. Sykepleiere etterlyste mer trening i omgivelser, med utstyr og sammen med personer som er aktuelle i en reell hjertestanssituasjon. Vonde følelser fra å ha deltatt i gjenoppliving syntes å være nært knyttet til opplevelsen av egen prestasjon under hendelsen. Bekreftelse fra andre, spesielt fra hjertestansteamet, på at vurderinger og tiltak var tilfredsstillende kan være nyttig. For å utnytte læringspotensialet fra reelle situasjoner, samt å oppfatte behov for emosjonell debrifing, kan det være behov for systematisk oppfølging etter hjertestanssituasjoner.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HV/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthelse- og sosialfagen_US
dc.subjectsykepleieren_US
dc.subjecterfaringeren_US
dc.subjectgjenopplivingen_US
dc.subjectresusciteringen_US
dc.subjecthjertestansen_US
dc.subjectin-hospitalen_US
dc.subjecthelsevitenskapen_US
dc.titleSykepleierens erfaring med å delta i gjenoppliving ved hjertestans: en kvalitativ studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal