Det selvbestemte valget: En kvalitativ studie av helsesykepleierens prevensjonsveiledning til unge kvinner
Master thesis

View/ Open
Date
2020-06-02Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HV) [1393]
Abstract
Sammendrag
Helsesykepleiere har en lovfestet rett til å skrive ut og administrere prevensjon. I tillegg fikk de i 2016 utvidet rekvisisjonsrett til å skrive ut og administrere langtidsvirkende reversibel prevensjon til kvinner over 16 år, metoder som er de anbefalte prevensjonsmetodene. Det finnes lite forskning på hva helsesykepleier vektlegger i prevensjonsveiledning til unge kvinner og hvordan langtidsvirkende reversibel prevensjon er inkludert i denne. Formålet med denne studien vil være å gi kunnskap om ulike aspekter i helsesykepleiers veiledning med unge kvinner som søker prevensjon, samt de barrierer som helsesykepleier møter i å følge anbefalingene om bruk av langtidsvirkende reversibel prevensjon til unge kvinner. Studien har et kvalitativ deskriptivt design og anvender semistrukturerte individuelle intervju i innsamling av data. Utvalget består av seks helsesykepleiere rekruttert fra skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom. Systematisk tekstkondensering er brukt som metode for dataanalysen. Funn fra studien viser at helsesykepleier tilrettelegger for et fritt prevensjonsvalg i prevensjonsveiledningen ved å gi grundig informasjon om de ulike prevensjonsmetodene på markedet, og involverer aktivt den prevensjonssøkende kvinnen i prevensjonsveiledning. De informerer om anbefalte prevensjonsmetoder og utforsker kontekstuelle faktorer i kvinnenes liv som kan påvirke prevensjonsbruk. Manglende ressurser og kompetanse i administrering av langtidsvirkende reversibel prevensjon synes å være faktorer som bidrar til at det ikke er flere kvinner som velger disse metodene. Redsel for smerte ved administrering av langtidsvirkende reversibel prevensjon framheves som en barriere for at kvinner velger metodene. Studien indikerer at gjennom strukturert prevensjonsveiledning med klar og tydelig evidensbasert informasjon kan helsesykepleier øke kvinners helsekompetanse og støtte kvinnen i valgte prevensjonsmetode. Ved å øke helsesykepleiers kompetanse i administrering av langtidsvirkende reversibel prevensjon og tilgjengelige ressurser kan forhåpentligvis bruken av langtidsvirkende reversibel prevensjon øke blant unge kvinner.
Description
Master's thesis in Public health nursing