dc.contributor.advisor | Furnes, Bodil | |
dc.contributor.author | Bakken, Janet | |
dc.date.accessioned | 2021-04-19T11:34:14Z | |
dc.date.available | 2021-04-19T11:34:14Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2738368 | |
dc.description | Master's thesis in Health and social sciences | en_US |
dc.description.abstract | For å imøtekomme fremtidige utfordringer i helse- og omsorgssektoren er det nødvendig at ansatte på sykehus videreutvikler sin kompetanse gjennom teamarbeid og daglig samhandling med kollegaer. Palliasjon beskrives som et teoretisk og praktisk fag der kompetanseoverføring i konkrete pasientsituasjoner er en av de viktigste læringsarenaene. Hensikten med denne studien var å undersøke hvilke forhold som er av betydning for at leger og sykepleiere i sykehusavdeling skal erfare kompetanseoverføring som følge av samarbeid med Palliativt team, for å få styrket egen kompetanse. Kvalitativ forskningsmetode med et deskriptivt-eksplorativt design og en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming, basert på semistrukturerte intervjuer, ble benyttet i studien. Det ble gjort et strategisk utvalg av informanter. Intervjuene ble analysert med kvalitativ innholdsanalyse beskrevet av Graneheim & Lundman. Analysen resulterte i subtema som ble abstrahert i 3 hovedtema; «Forhold ved organiseringen kan ha betydning for kompetanseoverføring», «ulike tradisjoner for praksis kan ha betydning for kompetanseoverføring» og «bevisstgjøring av tiltak kan fremme kompetanseoverføring». Denne tematikken ble tydeliggjort i lys av relevant forskning og teori i diskusjonsområdene; «Betydning av organisering og samarbeid for kompetanseoverføring», «betydning av tillit og trygghet for kompetanseoverføring» og «ulike tradisjoner for praksis’ betydning for kompetanseoverføring». Funnene tyder på at man bør arbeide for en multiprofesjonell tilnærming i avdelingene, der samarbeidet mellom Palliativt team og avdelingene er preget av tillit og trygghet, samt forståelse for den andres arbeidssituasjon. Man bør tilstrebe et samarbeid med fysiske møter, der leger og sykepleier kan være deltagende i diskusjon, observasjon og behandling. God læringskultur bør tilstrebes i alle avdelinger, der kompetanseoverføring er tydelig forankret i ledelsen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HV/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | helse- og sosialfag | en_US |
dc.subject | helsevitenskap | en_US |
dc.subject | palliativ pleie | en_US |
dc.title | «Forhold av betydning for kompetanseoverføring som følge av samarbeid med Palliativt team» -En kvalitativ studie om legers og sykepleieres erfaring i sykehusavdeling | en_US |
dc.type | Master thesis | |