Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKruke, Bjørn Ivar
dc.contributor.authorAndersen, Carl Martin
dc.contributor.authorLudvigsen, Glenn-Tore
dc.date.accessioned2021-07-07T13:32:19Z
dc.date.available2021-07-07T13:32:19Z
dc.date.issued2020-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2763813
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetyen_US
dc.description.abstractBeredskapsplanen har til hensikt å være et hjelpemiddel for ulike aktører når det oppstår en uønsket hendelse av en viss skala. Beredskapsplanen er forankret i lovverk, og det foreligger forskning som beskriver hvordan planen bør være bygget opp og hva den bør inneholde. Planen bør øves for å kontrollere og teste om den har en praktisk verdi. Det bør derfor planlegges og tilrettelegges for øvelser som har til hensikt å avdekke feil og mangler ved beredskapsplanen, samt vurdere hvilke elementer som virker etter sin hensikt. Det finnes mange øvingsformer. Disse gjennomføres på ulike måter og danner ulike læringsgrunnlag. Det bør derfor være en bevisst tilnærming til hvilken øvingsform som benyttes, og dette må samsvare med hvilke elementer av beredskapsplanen som skal øves og i hvilken grad hele eller deler av planen skal øves. For å sikre læring i etterkant av øvelser som kan bidra til at beredskapsplanen utbedres og videreutvikles, må det gjennomføres evaluering av øvelsene. Denne oppgaven søker å ta for seg tematikken som er beskrevet ved å stille følgende problemstilling: Hvordan kan øvelser bidra til en kvalitetssikring og utvikling av beredskapsplanen? Studiet har avdekket følgende funn: * Det må foreligge en systematikk i hvordan læring oppnås ved trening og øving. Øvingen må være aktualisert opp mot beredskapsplanen. Evaluering må ha en systematisk tilnærming i alle øvelsens faser. Øvelse og evaluering må være tilstrekkelig forankret i ledelsesleddet. * Varslede øvelser er generelt foretrukket fremfor ikke-varslede øvelser. Det kan derimot være hensiktsmessig å implementere ikke-varslede momenter i varslede øvelser. Det må allikevel være en bevissthet tilknyttet bruken av ikke-varslede elementer i øvelser da det foreligger risiko for at dette kan lede til manglende mestringstro og motivasjon blant øvingsdeltakere. * Beredskapsplanen bør kartlegge og beskrive tilstøtende aktører, og det bør foreligge en overordnet plan som er tilgjengelig for samvirkeaktører. Øvelser kan bidra til å tilføre tverrsektoriell kultur og læring til planverket.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-ISØP/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectberedskapen_US
dc.subjectøvelseren_US
dc.subjectevalueringen_US
dc.subjectberedskapsplanen_US
dc.subjectsamfunnssikkerheten_US
dc.titleTrent til å lykkes når bjella ringeren_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal