Ivaretakelse av barn innlagt på somatisk avdeling
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2772963Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1373]
Sammendrag
Sammendrag
Bakgrunn:Problemstillingen vår er basert på et tema vi ønsker mer kunnskap om, og et tema vi opplever er lite omdiskutert på studiet vårt. Derfor har vi valgt en problemstilling som kan bidra til at vi kan tilegne oss mer forståelse angående behandling av barn, i tillegg til å kanskje revurdere hvordan norske sykehus nå behandler barn som er innlagt på somatisk avdeling.
Hensikt:Hensikten med oppgaven er å se på hvilke tiltak som skal til for å bedre barns opplevelse av sykehusinnleggelse. Vi ønsker å sette lys på hvilke tiltak som blir tatt i bruk i behandling av barn. Vi vil se på hva og hva som fungerer godt i pleien av barn, og hva som fungerer mindre godt.. På denne måten kan det bli mer innlysende hvilke retningslinjer som skal tas i bruk ved behandling av barn på somatisk avdeling.
Metode:Metoden vi har tatt i bruk er en systematisk litteraturoversikt. Vi har tatt i bruk fire kvalitative forskningsartikler og supplert med relevant pensumlitteratur. Vi skal benytte forskningsartiklenes resultat, pensumlitteratur og egne meninger for å besvare problemstillingen.
Konklusjon:Barn har behov for individuell tilpasning med hensyn til barnets alder og mentale tilstand. God kommunikasjon og relasjon til barnet er avgjørende for barnets opplevelse av innleggelsen. Bruk av lek er et godt verktøy for å redusere stress, og distrahere barnet fra sykehusets hverdag. Ved å tilpasse sykehusoppholdet på en måte som virker kjent fra barnets habituelle tilstand, kan det hjelpe barnet med å håndtere dets sykdom og behandling.
Nøkkelord:Sykepleie, pediatri, barn, kommunikasjon, ivaretakelse, lek, relasjon, pårørende, kunnskap, forståelse, utvikling, sykehus.