Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBügelmeyer, Rita Helene
dc.contributor.authorFosse, Thea-Louise Egeland
dc.contributor.authorHetland, Synne Eikenes
dc.date.accessioned2021-09-03T16:26:57Z
dc.date.available2021-09-03T16:26:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:81156286:34469075
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2772986
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn Omtrent 300 barn i Norge blir diagnosert med diabetes type 1 hvert år. Diabetes type 1 er en alvorlig kronisk sykdom som krever mye tid og oppmerksomhet til egenomsorg og behandling. Sykepleier har en viktig rolle i opplæring og kan bidra til mestring. Hensikt Hensikten med oppgaven er å belyse utfordringer barn står overfor med diabetes type 1 og hvordan sykepleier kan hjelpe barnet til å oppleve mestring i hverdagen. Metode Metoden vi har brukt i denne oppgaven er en integrativ litteraturoversikt som bygger på fire studier. Vi har analyserer studiene og brukt relevant teori sammen med studienes resultater samt egne refleksjoner for å besvare oppgavens hensikt. Resultat Etter analyse av studiene ble det trukket frem tre hovedfunn; mangelfull mestringsopplevelse, å føle seg annerledes og sykepleierens rolle. Sammen belyser disse funnene hvordan sykepleier kan fremme mestring hos barn. Nøkkelord: Sykepleie, diabetes type 1, barn, unge, mestring, egenomsorg, livsstil, utfordringer, opplæring, annerledes
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleUtfordringer og mestring ved diabetes type 1 hos barn
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1301]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel