Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKaldestad, Kari
dc.contributor.authorRavndal, Ane
dc.contributor.authorTornes, Silje
dc.date.accessioned2021-09-03T16:26:59Z
dc.date.available2021-09-03T16:26:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:81156286:34496029
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2772988
dc.description.abstractBakgrunn Omsorgssvikt er et stort og omfattende problem som kan være vanskelig å oppdage. Sykepleiers kunnskap er avgjørende for tidlig identifisering. Erfaringer gjennom praksis og dagens pandemi setter sterkere fokus på temaet. Hensikt Hensikten med oppgaven er å belyse hvilken kompetanse sykepleiere trenger for å identifisere omsorgssvikt hos barn. Metode Metoden vi har brukt er integrativ litteraturoversikt. Vi har besvart oppgaven ved bruk av fem forskningsartikler, og analysert disse etter Fribergs analysemodell. I tillegg har vi supplert med relevant faglitteratur og egne erfaringer for å støtte opp under besvarelsen. Resultat Resultater fra studien viser at sykepleier trenger kunnskap om risikofaktor, gjenkjenning og hvordan man skal forholde seg til mistanken om omsorgssvikt videre i systemet. Sykepleier står i en unik posisjon når det kommer til å fange opp omsorgssvikt. Nøkkelord: Omsorg, Omsorgssvikt, Barn, Sykepleier, Forsømmelse, Vold, Seksuelle overgrep, Lovverk, Varsling, Tverrfaglig samarbeid.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvilken kompetanse trenger sykepleier for å identifisere omsorgssvikt hos barn?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel