dc.description.abstract | Sammendrag
Bakgrunn
Omtrent 300 barn i Norge blir diagnosert med diabetes type 1 hvert år. Diabetes type 1 er en alvorlig kronisk sykdom som krever mye tid og oppmerksomhet til egenomsorg og behandling. Sykepleier har en viktig rolle i opplæring og kan bidra til mestring.
Hensikt
Hensikten med oppgaven er å belyse utfordringer barn står overfor med diabetes type 1 og hvordan sykepleier kan hjelpe barnet til å oppleve mestring i hverdagen.
Metode
Metoden vi har brukt i denne oppgaven er en integrativ litteraturoversikt som bygger på fire studier. Vi har analyserer studiene og brukt relevant teori sammen med studienes resultater samt egne refleksjoner for å besvare oppgavens hensikt.
Resultat
Etter analyse av studiene ble det trukket frem tre hovedfunn; mangelfull mestringsopplevelse, å føle seg annerledes og sykepleierens rolle. Sammen belyser disse funnene hvordan sykepleier kan fremme mestring hos barn.
Nøkkelord: Sykepleie, diabetes type 1, barn, unge, mestring, egenomsorg, livsstil, utfordringer, opplæring, annerledes | |