Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrostøl, Anita Rognmo
dc.contributor.authorProet- Høst, Annie
dc.contributor.author
dc.contributor.authorSkjevling, Toril Engdal
dc.date.accessioned2021-09-03T16:28:18Z
dc.date.available2021-09-03T16:28:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:81156286:35180022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773080
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn Diabetes er en av de hyppigste folkesykdommene. Sykdommen kan medføre alvorlige komplikasjoner som fotsår. Pasienter med diabetes kan blant annet få nevropati og aterosklerose. Dette øker risikoen for å utvikle fotsår. Det er antatt at omtrent én av fire pasienter med diabetes på et eller annet tidspunkt vil utvikle fotsår. Diabetiske fotsår kan i verste fall føre til amputasjon. Sykepleiere har en sentral forebyggende rolle for å hindre fotsår som følge av diabetes. Våre erfaringer fra praksis i spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten viser at sykepleiere trenger mer kunnskap på dette området. Hensikt Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan sykepleiere kan bidra til å forebygge utviklingen av diabetiske fotsår. Metode Vi har valgt å bruke integrativ litteraturoversikt som metode i oppgaven vår. Vi har analysert fire forskningsartikler, brukt relevant teori og egne refleksjoner og erfaringer for å belyse oppgavens problemstilling. Resultat/hovedkonklusjon: Resultatene viser at helhetlig sykepleie, tverrfaglig samarbeid, og bruk av tekniske og faglige hjelpemidler har en stor rolle i forebygging og behandling av diabetiske fotsår. Sykepleiers pedagogiske funksjon er også en viktig del av det forebyggende arbeidet. Nøkkelord: diabetes, diabetiske fotsår, forebygging
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan kan sykepleier forebygge utviklingen av diabetiske fotsår?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1304]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel