Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBergesen, Åse U.
dc.contributor.authorHaagensen, Sara
dc.contributor.authorLangfeldt, Caroline
dc.date.accessioned2021-09-03T16:28:23Z
dc.date.available2021-09-03T16:28:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:81156286:35121174
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773086
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Barn og unge som rammes av kreft skal gjennom en krevende behandling som vil påvirke dem fysisk og psykisk. Kreftbehandlingen krever oppfølging fra helsepersonell og forandrer barnets liv utviklingsmessig og sosialt. Sykepleieren utfordres i samhandling med barnet og har stor betydning for dets opplevelse og mestring. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å beskrive kreftsyke barns opplevelser knyttet til innleggelse ved sykehus. Videre undersøkes det hvilken betydning sykepleieren kan ha for å fremme barnets mestring. Metode: Oppgaven anvender en integrativ litteraturstudie. Vi har søkt opp forskningsartikler og analysert dem etter Febe Fribergs analysemodell. Resultatene fra artiklene, aktuell teori og egne tolkninger utgjør grunnlaget for besvarelsen. Resultat: Fra resultatene belyses barns opplevelser med kreft og erfaringer ved å være innlagt på sykehus. Det fremkommer negative opplevelser som barna likevel klarer å mestre ved hjelp av problemfokuserte og emosjonsfokuserte mestringsstrategier. Opplevelsene dreier seg om ensomhet, tillit og informasjon. Resultatene beskriver også hvordan barn verdsetter sykepleiere som er vennlige, morsomme, kompetente og som utvikler en personlig relasjon med dem. Nøkkelord: Barn, ungdom, kreft, opplevelser, mestring, kommunikasjon, relasjon, sykepleier, litteraturstudie
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHør på meg, det er mitt liv! Det kreftsyke barnets opplevelser og mestring av sykdommen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel