Sykepleiers yrkesutøvelse kan påvirke samspillet mellom det premature spedbarnet og foreldrene
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2773114Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1300]
Sammendrag
Bakgrunn: I 2017 ble 3097 barn født prematurt. Sykepleier må behandle foreldrene og barnetsom en helhet, noe som krever kunnskap om foreldrenes behov.
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å belyse hvordan sykepleier kan legge til rette for etgodt samspill mellom foreldrene og det premature barnet, ved å identifisere både foreldrenesog barnets behov.
Metode: Vi har analysert to kvalitative og en kvantitativ studie ved hjelp av Fribergs modellfor en integrativ litteraturoversikt. Vi har laget en ny helhet som tar utgangspunkt i vårhensikt, denne kommer frem i resultatdelen. Vi har valgt å dele resultatene i fem kategorier.Oppgaven bygger på resultatene fra artiklene, relevant teori og egne refleksjoner.
Resultater: Resultatene viser hvor viktig det er med god informasjon, tilknytning til barnet ogrelasjonen mellom foreldrene og sykepleieren. Vi ser at det er flere ting som påvirkerrelasjonen og at foreldrene har behov for tillit. Det er viktig å inkludere foreldrene i omsorgentil barnet og legge til rette for et godt samspill mellom dem. Foreldrene har behov for ulikstøtte gjennom sykehusoppholdet, noe resultatene viser.
Hovedkonklusjon: Sykepleier må ivareta foreldrene til premature barn i en helhet med barnet.Dersom sykepleier er bevisst på hvilke behov foreldrene har under innleggelsen ved nyfødtintensivavdeling, vil dette bidra til å skape et godt grunnlag for samspillet mellom sykepleierog foreldrene. Sykepleier må kartlegge og møte foreldrenes individuelle behov. Viktigeforutsetninger for samspillet er kommunikasjon, informasjon, relasjon, tillit, tilknytning ogstøtte.