Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRøstvik, Harald Nils
dc.contributor.authorDuus Carlsen, Simen
dc.date.accessioned2021-09-07T16:31:57Z
dc.date.available2021-09-07T16:31:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:79011152:36893058
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774470
dc.description.abstractTrær har mange egenskaper som er til fordel for oss mennesker. Noen av dem er at de kan rense luften og ta opp karbondioksid gjennom luften. I denne oppgaver er søkelyset satt på hvordan disse egenskapene kan bidra til å redusere luftforurensningen og binde opp klimagasser i næringsparker. For at trærne skal kunne binde til seg mest mulig CO2 og stoppe partikler best mulig, er det viktig å danne gode leveforhold for trærne. Forskning fra USA har kommet frem til at trær har en begrenset levetid i byer på grunn av at miljøet og klima forårsaker skader og stress på plantene som ellers ikke ville skjedd i naturen. Kildene bak stress skyldes blant annet forurensning og komprimering av jord, redusert mulighet for spredning av røtter og skader fra menneskelig aktivitet. Denne begrensede levetiden vil da igjen påvirke veksten til treet og kronestørrelsen som spiller en viktig rolle i karbonbindingen og partikkelfangst. Som en løsning for å gi trær en økt levetid, er etableringsstrategier viktig. Statens vegvesen og parkvesenet i forskjellige kommuner har mange gode veiledere og forvaltningsplaner for hvordan trær skal etableres og vedlikeholdes slik at de kan skape en best mulig verdi for samfunnet. Gjennom gjennomlesning av litteratur har tidligere forskning fra USA, England og Tyskland kommet frem til at hvis en bruker riktig plantestrategi ut ifra områdets utforming og bruker riktig trær og planter i en vegetasjonsbarriere kan en redusere luftforurensningen ved forurensningskilden med opptil 50%. Dette bidrar til en bedre luftkvalitet, spesielt på fortau langs veier. Det er allikevel noen aspekt som reduserer den fulle effekten av en vegetasjonsbarrierer i Norge. Rommets utforming og kravene på siktlinjer fra veibanen til fotgjengeroverganger og kryss gjør at man får flere hull i barrieren langs veien slik at fotgjengere blir eksponert for partikler ved fotgjengeroverganger. Ved rom der bygninger er høyre enn bredden på gaten kan også trær virke negativt på luftkvaliteten fordi ren luft ikke kan slippe til gjennom trekronen, og den gamle luften blir sirkulert fra veitrafikken under. Ved da å tilpasse plantestrategien ut ifra områdets utforming, og variere valg av vegetasjon kan man bidra til en redusert partikkelkonsentrasjon i luften på mellom 10-50%. Trær har også noen artsbaserte egenskaper som gjør at de kan fange små partikler på bladene. Det er også viktig med et Biologisk mangfold av planter for å sørge for at trærne reduserer sitt utslipp av pollen, og stiller et sterkere forsvar mot sykdommer. Norges klimapolitikk har store planer for å senke klimagassutslippet i Norge med 50% innen 2030 og 90% innen 2050 sammenlignet med 1990 utslippet. Klimagassutslippet skal blant annet reduseres kraftig ved satsning på investering innen renere teknologi, avgifter og kvoter på utslipp. Veitrafikk er satt mest i fokus for det ikke-kvotepliktige utslippet, og kan bidra til at klimagassutslippet og utslippet av luftforurensende partikler kan reduseres betydelig i fremtiden ved å redusere antall kjøretøy totalt, og bytte ut fossile kjøretøy med nullutslippskjøretøy. Ved slike reduksjoner av disse gassene og partiklene kan trær spille en større rolle innen karbonbinding og bedre folks helse ved bedre luftkvalitet langs lokale veier på næringsparkene i fremtiden sammenlignet med i dag. Ved å redusere agens utslipp, bedrer man også leveforholdene til trær i næringsparker slik at de kan utvikle en større krone, og få bedre tilgang på næring i jorden. Trærnes påvirkning på klimagassutslippene og luftkvaliteten i dag er derfor liten, men hvis klimapolitikken blir oppnådd, kan trærne vi planter i dag, spille en mye større rolle i fremtiden.
dc.description.abstractTrees have many properties that benefits humans. Some of them are that they can purify the air and absorb carbon dioxide. In this bachelor thesis the focus is turned on to how these properties can contribute to reduce air pollution and sequestrate CO2 in Norwegian business parks. For the trees to be able to sequestrate as much CO2 and stop as much particles as possible, we then must create good living conditions for the trees. Research from the US has concluded that trees have a limited lifespan in urban environments due to the different stressors the plants get from human activity, they otherwise would not have in nature. The sources behind the stress is pollution and salt which reduce the roots to take up oxygen and water. Among other things, damage on the tree from human activity is also common. The result is a limited life supply of neutrinos which in turn limits the crown size which play an important role in carbon sequestration and particle capture. As a solution to give the tree a longer lifespan there need to be done some strategies in the establishment of new trees. The Norwegian Public Roads Administration and the Park Service in various cities in Norway have created many management plans om how to establish and maintain better life conditions for trees along roads and open fields. The goal to these management plans is to sure the trees get the best lifespan and value as possible to the society. Through reading literature, previous research from the USA, England and Germany has concluded that if you use the right plant strategy and plants based on the area's environment and climate, you can create a vegetation barrier that can reduce air pollution up to 50%. This can contribute to a better air quality, especially on sidewalks along roads. However, there are some aspects that reduce the full effect of a vegetation barrier. The design of the roads in Norway require free sight from the pedestrian crossings and road crossing. This in turn reduce the effect of the vegetation barrier because it causes big gaps in the barrier. In urban environments where buildings are higher than the width of the street, trees can also have a negative effect on the air quality because clean air can't enter through the tree canopy. This leads to old bad air circulating next to the traffic. By adapting the plant strategy based on the area's design and varying the choice of vegetation one can contribute to a reduced particle concentration in the air between 10-50%. Trees also have some species-based properties that allow them to trap small particles on the leaves. It is also important to have a biological diversity of plants to ensure that the trees reduce their pollen emissions, which in turn provide a stronger defend against diseases. Norway's climate policy has major plans to reduce greenhouse gas emissions 50% by 2030 and 90% by 2050 compared with 1990 emissions. The strategi to reduce greenhouse gas emissions among other thing involves making it favourable to invest in cleaner technology, and rase taxes and quotas on emissions. Road traffic is most focused on by the non-quota emissions. The Norwegian government wants to reduce the number of vehicles on the roads and replace fossil fuel vehicles with wero-emission vehicles. This strategi will not only reduce greenhouse gasses, but also particles along road in the future. If this strategy works, trees can play a greater role in carbon sequestration and improve the health to people by filtering the air. By reducing the emissions, the living conditions of trees will also improve in the business parks. The results could be that trees can make a bigger tree crown and have a better access to nutrients in the soil. this in turn can make trees carbon sequestration have an impact on the greenhouse gas emissions compared to today, which is quite small. The trees we plant today can therefore play a great role in the future for better air quality and greenhouse gas reduction.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleTrær sin påvirkening på klimagassutslippet og luftkvaliteten i Norske næringsparker
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel