Show simple item record

dc.contributor.advisorMudiyanselage, Chandima Ratnayake
dc.contributor.authorVicknakumar, Abilasch
dc.date.accessioned2021-09-07T16:32:02Z
dc.date.available2021-09-07T16:32:02Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:79010563:22968571
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774473
dc.description.abstractBygg- og anleggsbransjen har i flere år forsøkt å bremse produktivitetsnedgangen den har hatt de siste årene. Derfor kikkes det kontinuerlig på å forskjellige måter å gjøre både prosjekter og prosesser digitaliserte på. I forbindelse med dette er det blitt introdusert en metodikk/filosofi og tankegang som heter Lean innad bransjen. I denne oppgaven skal det forsøkes å besvare problemstillingen: «Hvilke utfordringer og erfaringer finnes det ved implementering av Lean i byggebransjen, samt muligheter for digitalisering av Lean i bransjen.» Ved utarbeidelse av problemstillingen nevnt ovenfor er det hovedsakelig gjennomført en litteraturstudie, i tillegg til intervju med 5 ulike personer i byggebransjen fra ulike aktører (se tabell 3) med kjennskap til Lean metodikken og som hyppig tar i bruk digitale verktøy for å gjøre hverdagen enklere. Ettersom Lean er et relativt nytt konsept i bygge-bransjen, har den lenge vært en sentral del av bedriftsstyringen i Japan og da spesielt i Toyota Motor Company. Det er forsøkt å implementere metodikken i varierende grad i resten av verden, og det som går igjen i ulike prosjekter er at det stadig gir gode resultater og erfaring innenfor filosofien. I Toyota Motor Company (TMC) sin tilnærming av Lean, ser vi at denne metodikken mest blir benyttet innen produksjonsteknikken. Derfor varierer det i alle bedrifter når de skal omforme denne metodikken over i prosjektering og prosjektbasert produksjon. Det finnes for eksempel eksterne aktører som Lean Construction som aktivt jobber med å få til overgangen blant ulike bedrifter. Last Planner System er en sentral del av Lean Construction, som en måte å planlegge og styre prosjekter på. Ulike erfaringer oppgitt under intervju tilsier at en implementering av Lean viser seg å være langt fra problemfritt, og i litteraturstudiet kommer det altså frem at det fort kan være problematisk å vise gevinsten til alle involverte. Involverende Planlegging (IP) er en tolkning av Last Planner System som Veidekke har utført og implementert i mange av sine ulike prosjekter gjennom årene. I denne oppgaven har jeg valgt å få en innsikt inn i hva Involverende Planlegging (IP) er og hva erfaringene til Veidekke er, som har tatt dette i bruk. I tillegg til implementering av Lean i byggebransjen, søkes det aktivt etter måter å potensielt kunne digitalisere prinsippene i Lean, eventuelt gjøre Lean lettere å ta i bruk ved å ta i bruk digitale hjelpemidler/verktøy. Intervjuobjektene har blandede relasjoner til digitaliseringen, da digitale verktøy er under utvikling, og ikke optimalt tilpasset per dags dato. Ettersom Lean er en metodikk og en holdning som må implementeres i alle ansatte for å kunne samkjøres i plenum, er det viktig at denne modenheten utvikles og en forbedringskultur skapes, før man kan gå over på det digitale. Gjennom oppgaven kommer det frem både gode og ikke så gode erfaringer med bruk av Lean, ulike måter å få dette implementert på og digitale prosesser som kan være med på å påvirke den positive implementeringen. I tillegg kommer det også fram at en implementering av Lean har gitt store gevinster, og at man fort kan få et skifte i hvordan planlegging er strukturert.
dc.description.abstractThe construction industry has for several years tried to slow down the decline in productivity it´s been experiencing the last few years. Therefore, we are constantly looking at different ways to digitize both projects and processes. In connection with this, a methodology/philosophy and way of thinking called Lean within the industry has been introduced. In this thesis, an attempt will be made to answer the main issue: "What challenges and experiences are there, when implementing Lean in the construction industry, as well as opportunities for digitization of Lean in the industry". In preparing the problem mentioned above, a literature study has mainly been carried out, in addition to interviews with 5 various people in the construction industry from different companies (table 3) with knowledge of the Lean methodology and who frequently use digital tools to make everyday life a little easier. As Lean is a relatively new concept in the construction industry but has long been a central part of corporate governance in Japan and especially in Toyota Motor Company. Attempts have been made to implement the methodology to varying degrees in the rest of the world, and what is repeated in various projects is that it constantly gives good results and experience within the philosophy. In Toyota Motor Company's (TMC)'s approach to Lean, we see that this methodology is mostly used in production technique. Therefore, it varies in all companies when they are to transform this methodology into project and project-based production. There are, for example, external players such as Lean Construction who are actively working to bring about the transition among various companies. Last Planner System is a central part of Lean Construction, as a way to plan and manage projects. Various experiences stated during the interview indicate that an implementation of Lean turns out to be far from problem-free, and in the literature study it thus emerges that it can quickly be problematic to show the benefit to everyone involved. Involving Planning (IP) is an interpretation of Last Planner System that Veidekke AS has carried out and implemented in many of their various projects over the years. In this thesis, I have chosen to gain an insight into what Involving Planning (IP) is and what the experiences of Veidekke AS are, which have used this. In addition to the implementation of Lean in the construction industry, there is an active search for ways to potentially be able to digitize the principles in Lean, possibly making Lean easier to use by using digital aids/tools. The interviewees have mixed relationships with digitalization, as digital tools are under development, and not optimally adapted as of today. As Lean is a methodology and a mentality that must be implemented in all employees in order to be able to coordinate in plenary, it is important that this maturity among the workers are developed and a culture of improvement is created, before one can move on to digitalize this. The thesis reveals both good and not so good experiences with the use of Lean, different ways to get this implemented and digital processes that can help to influence the positive implementation. In addition, it also emerges that an implementation of Lean has yielded great gains, and that one can quickly get a change in how planning is structured.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Hvilke utfordringer og erfaringer finnes det ved implementering av Lean i byggebransjen, samt muligheter for digitalisering av Lean i bransjen.»
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Show simple item record