Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMüller-Eie, Daniela
dc.contributor.advisorGvozdic, Mirjana
dc.contributor.authorAli, Mohamed &
dc.contributor.authorFevang, Martine
dc.date.accessioned2021-09-07T16:32:15Z
dc.date.available2021-09-07T16:32:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:79011152:22638994
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774482
dc.description.abstractSom byplanlegger ønsker man å styre den fysiske utviklingen av byer. For ikke lenge siden ble byplanleggingen drevet på en gammeldags måte, der planleggingen var bilbasert. Nå er det på tide at vi styrker byers utvikling ved å satse på de myke trafikantene, og utvikle byer etter deres prinsipper. Fotgjengere har lenge vært en oversett gruppe i planleggingen, men har i den siste tiden fått den annerkjennelsen de fortjener. Prioriteringen av fotgjengere spiller en vesentlig rolle når det kommer til utviklingen og utformingen av en by som er tilgjengelig, gangbar og trivelig. Utviklingen av gode gangbare rom i byen gir fotgjengere i alle aldersgrupper muligheten til å bruke rommet, uten å måtte konkurrere med andre. Disse rommene er inviterende og oppfordrer fotgjengere til å ferdes i sitt eget tempo, samtidig som de skaper plasser som får fotgjengere til å gjøre valgfrie aktiviteter som å sitte ned, stoppe opp, og så videre. Det er særdeles viktig som byplanlegger å tilrettelegge og utvikle disse rommene i byen, da de bidrar til å forbedre byens kvalitet sett fra fotgjengeres øyne. Tematikkens relevans har vært avgjørende for interessen og motivasjonen for å få til oppgaven. I denne oppgaven har fotgjengeres atferd langs bussveitraseen mellom Hillevåg og Mariero blitt studert nøye. Samtidig har det blitt fokusert på hvordan de fysiske omgivelsene i området påvirker deres atferd. Det har blitt utarbeidet en stedsanalyse og en bruksdanalyse av både Hillevåg og Mariero. Bruksanalysen har blitt gjennomført tre ganger daglig i tre dager langs bussveitraseen i planområdet, fra 31. mars til 2. april. Resultatet fra stedsanalysen og bruksanalysen viser at det er få fysiske elementer med svært få kvaliteter i planområdet langs bussveitraseen mellom Hillevåg og Mariero. Folk som ferdes til fots langs bussveitraseen, og de som benytter seg av kollektivtransport, bruker området for det meste til helt nødvendige aktiviteter som å gå til og fra en holdeplass eller til butikken for å gjøre et innkjøp.
dc.description.abstractFor urban planners, controlling physical development in cities is desirable. Until recently, urban planning was car-based. Now it is necessary to invest in soft traffic edges and develop cities according to these principles. Although previously overlooked in planning, pedestrians have recently received the recognition they deserve. The prioritization of pedestrians is also crucial in the development and design of one that is accessible, walkable, and pleasant. Developing suitable walkable areas in cities allows pedestrians of all ages to use these spaces without having to compete with others. Such areas are inviting and encourage pedestrians to travel at their own pace while providing spaces for optional activities such as sitting down and stopping. Planners must create such spaces to improve city quality from the perspective of pedestrians. The relevance of the topic has been decisive for the interest and motivation to answer the task. In this thesis, pedestrian behavior along the bus route between Hillevåg and Mariero was studied, focusing on the physical environment’s influence on individuals’ activities. Site and use analyses of Hillevåg and Mariero were undertaken. Use analysis along the bus route was conducted three times a day for three days between March 31 and April 2. 2021 The results of the site and use analyses indicate that there are few physical elements with qualities in the planning area along the bus route between Hillevåg and Mariero. Individuals traveling along the bus route, either on foot or using public transport, typically use the area for essential activities such as walking to or from a bus stop or to the store.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleFotgjengers atferd langs bussveien mellom Hillevåg og Mariero
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel