Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrømstad, Kine.
dc.contributor.authorFrostestad, Elisabeth.
dc.date.accessioned2021-09-20T07:31:49Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82461281:22245048
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779032
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Å redusere sykefravær og legge til rette for at flest mulig kan delta i arbeidslivet er et prioritert politisk satsningsområde i Norge. Sykmeldte med lav utdanning representerer en stor andel av fraværet, mens det å være høyt utdannet er assosiert med å returnere raskere tilbake til arbeid etter sykefravær. Vi vet imdlertidig ikke så mye om hva som forklarer denne forskjellen, og spesielt ikke om sykmeldte med ulik utdanning opplever ulike typer barrierer for deltakelse. Mål: Målet med denne studien er å bidra til å øke kunnskapsgrunnlaget for hvilke hindringer langtidssykmeldte med henholdsvis høy og lav utdanning opplevde for å komme tilbake i jobb. Metode: Studien har et kvalitativt deskriptivt design og bruker kvalitativ innholdsanalyse. Informantene ( n=28) var langtidssykmeldte med lav ( n= 16) og høy utdanning ( n= 12) fra et fylke i Norge. Datainnsamlingen ble gjennomført ved semistrukturerte telefonintervju i mai 2020. Studien er forankret deduktivt i Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse modellen ( ICF) gjennom teoridreven innholdsanalyse. Resultat: Totalt ble det identifisert 471 meningsbærende enheter som representerte ulike hindringer. I gruppen med lav utdanning ble det funnet 311 meningsbærende enheter og i gruppen med høy utdanning ble det funnet 160 meninsgbærende enheter. Konkusjon: Det var størst forskjell i hvor ofte de med lav utdanning nevnte hindringer knyttet til sosiale og fysiske miljøfaktorer, sammenlignet med de med høy utdanning. Hindringer som gjaldt kroppsfunksjoner og -strukturer var ikke nevne verdig forksjellig mellom gruppene. For begge gruppene dominerte hindringer knyttet til kroppsfunksjoner tilbakeføringen. Nøkkelord: Barrierer, Sykemelding, Tilbakeføring til arbeid, Utdanningsnivå, Arbeidshelse.
dc.description.abstractBackground: Reducing sick leave and facilitating inclusion at work is a priority for Norwegian decisions makers. Those with lower education represent a larger proportion of those on long term sick leave, while higher education is associated with more rapid return to work after sickness related absence. However, we do not know what explains this difference, and in particular if those with different levels of education experience different barriers to return and inclusion at work after a period of sickleave. Objective: The objective of this study is to increase our knowledge about the barriers to returning to work after long term sick leave faced by sickleavers with low and high levels of education respectively. Methods: The study adopts a qualitative descriptive design anchored deductive in International Classification of Functioning, disability and Health (ICF). Data was collected using semi-structered interviews by phone in May 2020. The informants were recruited by NAV from one county in Norway and were made up of those on long term sick leave with low ( n=16) and high levels of education ( n=12). The data was analysed using qualitative content analysis. Result: In total the study identified 471 nodes representing different barriers to return to work. In the group with low education we identified 311 nodes and in the group with high education we identified 160 nodes. Conclusion: The largest difference between respondents with low and high education levels was in the frequency those in the group with low eduaction mentioned barriers related to social and physical environmental factors, In both groups the major barriers to return to work were related to bodily functions. The barriers relating to bodily functions and structural factors were not noticeably different between the groups. Keywords: Barriers, Sick leave, return to work, education level, Occupational health
dc.language
dc.publisheruis
dc.titleLangtidssykemeldte med høy og lav utdanning- opplevde hindringer for å komme tilbake i arbeid. Et master prosjekt i RTW
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel