Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNjå, Ove.
dc.contributor.advisorBjelland, Henrik.
dc.contributor.authorIversen, Celine.
dc.date.accessioned2021-09-29T16:29:43Z
dc.date.available2021-09-29T16:29:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:79015646:6944906
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2786313
dc.description.abstractNorge er en tunnelnasjon med over 1100 tunneler. Tunnelene har ulik geometrisk utforming, hvor noen tunneler er lange, korte, høy stigning, lav stigning, undersjøiske, ett- eller toløps. De forskjellige tunnelene har også ulike krav til sikkerhetstiltak. Selvredningsprinsippet er det førende prinsippet for myndighetenes forventninger ved tunnelbrann. Det betyr at selvredning er utgangspunktet for evakuering av tunnel, og er forutsetningen for hvordan trafikantene skal tenke og handle ved en hendelse i tunnel. I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan sentrale aktører kan bidra til økt bevissthet og kunnskap om selvredningsprinsippet ved brann i tunnel. Noen av de sentrale aktørene er ansvarlige for tunnelene, og har dermed et eieransvar. Oppgaven tar utgangspunkt i to tunneler, Byfjordtunnelen og Ryfylketunnelen, for å beskrive hvordan selvredningsprinsippet ser ut i praksis og hvordan selvredningsprinsippet skal forstås. Det er flere årsaker til hvorfor det er viktig at de sentrale aktørene informerer om selvredningsprinsippet. Oppgaven viser at disse faktorene og årsakene kan ses på som sentrale: - Trafikantene får ikke praktisert og øvd på ulike scenarioer som brann i tunnel. - Myndighetene og trafikantene har ulik forståelse og forventninger til selvredningsprinsippet. - Skal selvredningsprinsippet fungere i praksis, må sikkerhetsutstyret i tunnelen fungere som det skal, samt at trafikantene kjenner til prinsippet. - Redselen for å skape frykt må ikke være styrende for hvordan de sentrale aktørene kommuniserer prinsippet. SVV er en av aktørene som oppgaven tar utgangspunkt i, og har i løpet av de siste årene fått et økt fokus på kommunikasjon av selvredningsprinsippet, men har fortsatt en lang vei å gå. En blir aldri ferdig med å informere og opplyse hvor viktig selvredningsprinsippet er ved brann i tunnel. Et samarbeid mellom de sentrale aktørene, SVV, brannvesenet og kommuner vil være sentralt for å styrke budskapet. Trafikkskolene er også en sentral aktør som burde få en større rolle og mer ansvar. Gjennom føreropplæringen kan trafikantene lære mer om tunnelkjøring, sikkerhetsutstyr i tunnel og hva de skal gjøre hvis de havner i en hendelse i tunnel. Dette kan resultere i at trafikantene får økt bevissthet og kunnskap om selvredningsprinsippet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSelvredningsprinsippet ved brann i tunnel – En studie av selvredningsprinsippet, og hva sentrale aktører kan bidra med for å øke bevisstheten og kunnskapen om prinsippet for trafikantene.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1412]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel