Show simple item record

dc.contributor.advisorRøstvik, Harald N.
dc.contributor.authorDyrnes, Kristian
dc.date.accessioned2021-09-29T16:29:50Z
dc.date.available2021-09-29T16:29:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:79025534:23275753
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2786316
dc.description.abstractDet brukes enorme krefter og ressurser for å styre verden inn i en mer bærekraftig retning, hvor fokus på bærekraftig utvikling står sentralt. Et av de viktigste satsningsområdene i dette globale paradigmeskiftet er å redusere klimagassutslippet. Det er derfor et økende behov for å finne måter å redusere klimagassutslippet på for å nå de fremtidig klimamålene. Utslipp fra veisektoren er en betydelig utslippsfaktor i det globale, regionale og lokal klimagassutslippet. Med det økende behovet for å finne måter å redusere utslippene fra denne sektoren blir sykkel ansett som et godt bærekraftig transportmiddel for personreiser. Denne studien utforsker ulike positive og negative sider ved sykkelbruk og måler i hvilken grad økt sykkelbruk kan ha av betydning på klimagassutslippet. Det gjøres beregninger for å se i hvilken grad sykkel kan påvirke klimagassutslippet i personbiltrafikken ved en overgang fra bil til sykkel. Utslippsfaktorer for ulike sykkel- og biltyper blir beregnet for å kunne sammenligne utslippet målt i gCO2/km for hvert transportmiddel. Andelen som bruker sykkel på personreiser i Nord – Jæren er kun 8% i 2019. Byvekstavtalen gir betydelig finansielle midler og ressurser for at nullvekstmålet og 20% sykkelandel skal nås innen begynnelsen av neste tiåret. Resultatet fra studien viser at potensialet for sykkel er stort på Nord – Jæren med gode naturlige forhold for sykkel, men at det kan se ut som at målet om 20% sykkelandel kan være vanskelig å nå i løpet av de neste 10 årene. Om 20% sykkelandel likevel nås kan dette gi en besparelser på 20995,5 tonn CO2e per år fra personbiltrafikken om økningen i sykkelandelen er omvendt proporsjonal fra andelen bilister. Utslippsbesparelsen tilsvarer 25,6% av det årlige utslippet fra bensindrevne personbiler på Nord – Jæren. Inaktivitet er et stadig økende problem i Norge og funn i litteraturen viser at økt sykkelbruk kan motvirke denne trenden. Det konkluderes derfor med at økt sykkelbruk gir et mer bærekraftig transportsystem på Nord – Jæren.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSykkel som et bærekraftig transportmiddel på Nord - Jæren
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Show simple item record