Show simple item record

dc.contributor.advisorPettersen Gould, Kenneth Arne
dc.contributor.authorThorsen, Kristian
dc.date.accessioned2021-09-29T16:30:04Z
dc.date.available2021-09-29T16:30:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:79027917:50130622
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2786330
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDen norske petroleumsindustrien er i stor grad preget av pågående digitaliseringsprosesser. Nye digitale verktøy blir introdusert og implementert for å effektivisere en mengde prosesser, og bidrar til å redusere kostnader og har positive effekter for klima og miljø. En av de nye teknologiene en ser er VR. Det er en teknologi som de siste årene har fått stor oppmerksomhet. Det dukker stadig opp nye bruksområder, og det er en teknologi i utvikling. Samtidig ser en at det har blitt rettet et stort fokus på dagens risikoanalyser og metoder som blir anvendt for å etablere en forståelse av de risikoene en virksomhet blir utsatt for. I fagmiljøet erkjennes det at det eksisterer en mengde svakheter og at det er et forbedringspotensial, spesielt i forhold til det første leddet i en risikoanalyse som er risikoidentifisering. I dette forskningsprosjektet undersøkes det om VR kan være med å bidra til å forbedre risikoidentifiseringsanalyser. Det finnes lite til ingen forskning som har blitt rettet mot bruken av VR i risikoidentifiseringer. Hovedintensjonen med forskningsprosjektet har vært å foreta en sammenstilling mellom to forskjellige tematikker; VR og risikoidentifisering. I denne oppgaven har datagrunnlaget blitt generert gjennom et litteraturstudie og kvalitative intervju. Dette har bidratt til å nå forskningsprosjektets målsetting, som har vært å gi kunnskap og bevissthet om mulighetene for bruk av VR i risikoidentifiseringer. Flere av utfordringene i risikoindentifiseringsanalysen er knyttet til de menneskelige egenskapene, den systematiske metoden og de underliggende verktøyene som disse analysene bygger på. Risikoidentifiseringsprosessene er ofte kompliserte og tar lang tid. Usikkerhetsmomentene er mange og til tider vanskelige å håndtere. Det vil også alltid være ukjente faktorer som kan skape farer som det ikke er tenkt på eller som ikke har blitt identifisert. I forskningsprosjektet har det vist seg viktig å kunne foreta risikoanalyser på et så tidlig stadie som mulig i produktutvikling. Det kan bidra til at en unngår feilprosjekteringer på et tidlig stadie med hensyn til risiko. VR gir mulighet til å se et planlagt design før det har nådd produksjon. Dette kan gjøre at en i større grad kan ta høyde for risiko i designutvikling, og kan muliggjøre mer detaljerte risikoidentifiseringer på et tidlig stadiet. I de virtuelle prototypene kan det gjennomføres tester og simuleringer av ulike risikoscenarier. VR kan bidra til å skape samhandling og forståelse på tvers av faggrupper og være et verktøy som kan bygge ned barrierer i ulike tilnærminger til risikoidentifisering. De som konstruerer og utvikler og de som skal drifte og operere kan komme sammen i VR og se på og vurdere potensielle farer. Funnene representer ikke en fasit eller et rammeverk for hvordan VR skal brukes i risikoidentifisering. Intensjonen er å skissere muligheter for anvendelse. Skal VR brukes i petroleumssektoren i fremtiden, så må det gjøres videre forskning og erfaringer med bruk, før en kan implementere en standard for bruk av VR i risikoanalyse prosesser.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan kan Virtual Reality (VR) benyttes i risikoidentifiseringer?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1434]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Show simple item record