Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteen, Riana
dc.contributor.authorHaakonsen, Geir
dc.date.accessioned2021-09-29T16:30:08Z
dc.date.available2021-09-29T16:30:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:79015646:49886521
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2786335
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan Operatørenes forening for beredskap (OFFB), kan styrke resiliens i organisasjonen med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan kan læring fra beredskapshåndtering av Covid-19 relaterte hendelser brukes til å forsterke resiliens i en beredskapsorganisasjon? Følgende spørsmål vil være relevante for å svare på problemstillingen: 1. Hvordan håndterte beredskapsorganisasjonen førkrisefasen? 2. Hvordan håndterte beredskapsorganisasjonen akutt krisefasen? 3. Hvordan håndtere beredskapsorganisasjonen etterkrisefasen? Gjennom tre hendelser med bekreftet Covid-19 smitte om bord på boreplattformer i 2020, fikk beredskapsorganisasjonen OFFB erfaring med å håndtere hendelser preget av usikkerhet og høy dynamikk. Å følge det gjeldende planverket var ikke tilstrekkelig for å håndtere situasjonene som oppstod. I denne oppgaven blir nyere forskning innen beredskap, læring og resiliens, drøftet mot empiriske data fra de tre hendelsene. Innsamlingen av data er gjennomført ved å studere evalueringsrapporter etter hendelsene og intervjuer med involverte beredskapsledere. Under intervjuene er forhold knyttet til læring og resiliens i førkrisefase, akutt krisefase og etterkrisefase, forsøkt kartlagt. Intervjuene har som mål å måle potensiale for resilient atferd i de ulike krisefaene, med bruk av Resilience Analysis Grid (RAG). Funnene i studien viser at OFFB i høy grad mestret å håndtere de pandemirelaterte hendelsene gjennom resilient atferd. Undersøkelsene viser videre at organisasjonen har et potensiale for å styrke resiliens ytterligere, ved å trekke videre på læringen som fant sted under og etter hendelsene. For å forsterke resiliens kan OFFB vurdere å jobbe med følgende tiltak: - Fremme læringsprosesser ved å bryte ned strukturer basert på kommando og kontroll, planverk og prosedyrer - Fremme samhandling gjennom læringsprosesser basert på relasjoner og tillit - Fremme samhandlingsprosesser internt og mot eksterne samvirkeaktører - Fremme læringsprosesser under håndtering av hendelser - Fremme løsningsorientering og kreativitet i dynamiske og usikre situasjoner - Fremme teambyggende aktiviteter
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan kan læring fra beredskapshåndtering av covid-19 relaterte hendelser brukes til å styrke resiliens i en beredskapsorganisasjon?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel