Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRake, Eivind L.
dc.contributor.authorAugestad, Jo. Lindberg
dc.contributor.authorSande, Nora
dc.date.accessioned2021-09-29T16:30:18Z
dc.date.available2021-09-29T16:30:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:79015646:49808057
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2786343
dc.description.abstractTil tross for at arbeidet med digital sikkerhet startet tidlig i Norge, er det tydelig at digitaliseringen har skapt både endringer og utfordringer i offentlige institusjoners risikobilde. Dette gjelder også lokalforvaltningen, der mange tjenester og systemer som brukes daglig har blitt digitalisert. Dette stiller nye krav til kommunene. Utgangspunktet for studien er en hypotese om at kommuner er sterke på mange beredskapsområder, men at den digitale risikoen stiller nye krav til både ROS-analyser og beredskapsarbeidet. Prosjektets problemstilling var derfor «Hvordan integreres digital risiko og digitale uønskede hendelser i det kommunale beredskapsarbeidet?». For å besvare problemstillingen, har vi sett nærmere på fire forskningsspørsmål. I det første undersøkte vi hvordan kommunene selv oppfatter eget beredskapsarbeid, sett i lys av det lovpålagte og styrende rammeverket. I det andre undersøkte vi hvordan digital risiko inngår i den kommunale arbeidsprosessen for utvikling av beredskap. I det tredje beskrev vi hvordan digital risiko og digitale uønskede hendelser blir omtalt og beskrevet i beredskapsplanen. I det fjerde diskuterte vi de mest sentrale utfordringene knyttet til å integrere digital risiko i beredskapsarbeidet. Hovedfunnene i studien viser følgende: - Det er utfordrende å følge det lovpålagte og styrende rammeverket for kommunalt beredskapsarbeid. Mangel på tid, kompetanse og ressurser er gjennomgående utfordringer. - Samvirkeprinsippet bør i større grad integreres i kommunenes beredskapsorganisering, for å styrke samarbeidet mellom IT- og beredskapsmiljøet. - Kommuner bruker tilsynelatende fire virkemidler for å håndtere digital risiko: 1. Digital risiko overlates ofte til de med mest kompetanse, ofte IT-avdelingen. 2. Bruk av interkommunale IT-selskaper eller private tjenestetilbydere er utbredt. 3. Digital risiko avdekkes og bearbeides gjerne reaktivt etter hendelser inntreffer. 4. Enkelte kommuner integrer digital risiko i ROS-analyser, men det er varierende hvor ofte dette leder til etablering av beredskap. Oppsummert sett integreres digital risiko i det kommunale beredskapsarbeidet i liten grad. Det virker som at digital risiko i beredskapssammenheng er utfordrende, men også viktig og aktuelt. Dataangrepet på Østre Toten i januar 2021 har bidratt til å sette tematikken på dagsorden i kommunene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title"Protect your system": en studie om norske kommuners beredskapsarbeid med digital risiko
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel