Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTarigan, Ari Krisna Mawira
dc.contributor.advisorRugland, Lise Berit
dc.contributor.authorNødland, Kari
dc.date.accessioned2021-09-29T16:30:36Z
dc.date.available2021-09-29T16:30:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:79025534:50065739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2786360
dc.description.abstractFortetting av byer og tettsteder fører til økt avrenning av overvann, som tradisjonelt har vært håndtert ved å lede overvannet hurtigst mulig bort fra overflaten gjennom lukkede rørsystemer. Økt fortetting i kombinasjon med hyppigere nedbørshendelser som følge av klimaendringer fører til økt avrenning til det tradisjonelle overvannsystemet. Byvekstavtalen fremmer at utbygging av byer skjer på en måte som forbedrer tilbudet på kollektiv transport, dette fører til økt fortetting langs kollektive akser. Et resultat av dette er blant annet Bussveien prosjektet på Nord-Jæren. På bakgrunn av dette er problemstilling for oppgaven: «Hvordan løse utfordringene knyttet til avrenning av overvann ved utbygging av kollektive akser i omkringliggende områder?». Problemstillingen svares gjennom litteraturstudier av eksisterende kunnskap og forskning innenfor temaet hvor funn blir brukt i en komparativ casestudie av et begrenset område av Bussveien på Nord-Jæren, strekning Kvadrat – Ruten. Ettersom det avgrensede området er stort, er det delt inn i to deler på bakgrunn av eksisterende bebyggelse og den planlagte Bussveien. For å kunne se hvordan den planlagte Bussveien påvirker området og hvordan dette kan løses ved hjelp av åpne løsninger for overvann er det utarbeidet tre ulike scenarier. Et scenario ser på dagens situasjon, det andre ser på fremtidig situasjon etter planlagt Bussvei er implementert, mens det tredje scenarioet ser på fremtidig situasjon etter planlagt Bussvei er implementert hvor det også er anvendt åpne løsninger for overvann. Scenarioene er analysert på bakgrunn av to parametere; avrenning og blågrønn faktor. Resultatene fra analysen viser at Bussveien i seg selv har lite påvirkning på avrenningen i området. Det er benyttet en klimafaktor på 20 % som står for den økte avrenningen. For å håndtere de økte mengdene med overvann i fremtiden er det implementert permeable dekker, fordrøyning og grønne tak i området som fordrøyer/infiltrerer overvannet lokalt. Resultatet er et område med redusert avrenning til kommunalt ledningsnett og en høyere blågrønn faktor. Målet med oppgaven var å øke bevisstheten på hvordan omkringliggende områder blir berørt av store utbyggingsprosjekter, og hvordan dette kan håndteres ved hjelp av åpne løsninger for overvann. Selv om det er svakheter med metoden som er benyttet i oppgaven har det ført til positive resultater, og metoden kan dermed anvendes i tilsvarende prosjekter. På denne måten utformer vi et bærekraftig samfunn som er rustet for fremtidens klimaendringer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleUtfordringer knyttet til overvann ved utbygging av kollektive akser
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel