Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTveteraas, Sigbjørn Landazuri
dc.contributor.authorHøiland, Andreas Vangdal
dc.contributor.authorJørgensen, Henrik
dc.date.accessioned2021-09-30T16:26:31Z
dc.date.available2021-09-30T16:26:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:78874059:10324988
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2786799
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI 2015 signerte 196 parter Parisavtalen, en juridisk bindende internasjonal traktat om klimaendringer. Formålet med denne pakten er å holde den globale oppvarmingen godt under 2 ° C, og helst til 1,5 ° C, med nasjoner som strever for å oppnå global topp av klimagassutslipp så snart som praktisk mulig for å etablere en klimanøytral verden innen 2050. Den maritime næringen står for 6 % av de totale klimagassutslippene i Norge og 2–3 % av verdens utslipp, og som leverandør av subseatjenester er DeepOceans største potensial for å redusere utslipp gjennom deres bruk av skip. DeepOcean har til hensikt å utvikle en Unmanned Surface Vessel (USV) for å redusere utslipp og minske karbonavtrykket i deres virksomhet som svar på det grønne skiftet. Målet med denne oppgaven er å undersøke den forventede lønnsomheten til USV-prosjektet, samt dets følsomhet for ulike estimater og antagelser. Dette ble vurdert ved å utføre en investeringsanalyse av prosjektets levedyktighet ved å beregne de anslåtte utviklings- og driftskostnadene, samt forventede inntekter fra driften. En sensitivitetsanalyse ble utført for å undersøke hvordan endringer i visse estimater og forutsetninger påvirker prosjektets lønnsomhet. Videre undersøkes den potensielle reduksjonen i drivstofforbruk og, som et resultat, CO2-utslipp knyttet til overføring av subseaoperasjoner til en USV. Ifølge funnene i denne studien er USV-prosjektet en lønnsom investering, med en net present value (NPV) på 33 millioner norske kroner, en modified internal rate of return på 16 % og en tilbakebetalingsperiode på 6,4 år. Det er funnet at lønnsomheten i prosjektene er mest følsom for endringer i dagsrate og antall solgte dager. Dagsraten er funnet å være den mest følsomme variabelen, der en reduksjon på 19% resulterer i en NPV på null. I tillegg til de økonomiske fordelene reduserer USV drivstofforbruket med over 90 % og karbonutslipp med over 5000 tonn per år sammenlignet med typiske undervannsfartøy. Derfor ser USV-prosjektet ut til å være både økonomisk og miljømessig lovende, og bør forfølges ytterligere.
dc.description.abstractIn 2015, 196 Parties signed the Paris Agreement, a legally binding international treaty on climate change. The purpose of this treaty is to keep global warming well below 2 °C, and preferably to 1.5 °C, with nations aiming for a global peak in greenhouse gas emissions as soon as practically possible in order to establish a climate neutral world by 2050. The maritime industry accounts for 6% of total greenhouse gas emissions in Norway and 2–3% of world emissions. As a subsea services provider, DeepOcean's biggest potential for reducing emissions is through their use of vessels. DeepOcean intends to develop an Unmanned Surface Vessel (USV) to cut emissions and reduce the carbon footprint of their operations in response to the green shift. The objective of this thesis is to investigate the projected profitability of the USV project as well as its sensitivity to various estimates and assumptions. This was assessed by performing an investment analysis of the project's viability by calculating the projected development and operational costs, as well as the expected revenue from operations. A sensitivity analysis was performed to investigate how changes in certain estimates and assumptions affect the project's profitability. Furthermore, the potential reduction in fuel consumption and, as a result, CO2 emissions associated with shifting subsea operations to an USV is investigated. According to the findings of this study, the USV project is a profitable investment, with a net present value (NPV) of 33 million Norwegian kroner, a modified internal rate of return of 16%, and a payback period of 6.4 years. The investment analysis shows that the projects profitability is most sensitive to changes in the day rate and number of days sold. The day rate is the most sensitive variable, where a reduction of 19% results in a NPV of zero. In addition to the economic benefits, the USV reduces fuel consumption by over 90% and carbon emissions by over 5000 tonnes per year when compared to typical subsea vessels. Consequently, the results from this study indicate that the USV project is economically and environmentally promising and should be pursued further.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleInvesteringsanalyse av en Unmanned Surface Vessel til subseaoperasjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel