Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHauge, Kjell
dc.contributor.advisorSandberg, Finn
dc.contributor.authorHaugen, Birger
dc.contributor.authorRødland, Birger
dc.date.accessioned2021-10-28T15:51:20Z
dc.date.available2021-10-28T15:51:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:78874059:48507707
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826362
dc.description.abstractUnder intervensjon fra plattform, rigg eller fartøy, er det foretrukne kompensasjonsformatet dagrater. Fra et forretningsmessig synspunkt gir dette kontraktører lite eller ingen insentiver til å fullføre arbeidet tidlig da færre driftsdager gir mindre inntekt. Andre aspekter som er vanskelig å tallfeste vil imidlertid være en driver for å korrigere denne motivasjonen. Dette kan være omdømme, evne til å få ting gjort i henhold til plan, tilgjengelighet, ytelse og kostnadsreduksjoner. Oppgaven søker å svare på hvordan nye kontrakter og samarbeidsmodeller kan være til fordel for operatører og kontraktører og gi merverdi for begge parter. Oppgaven fokuserer på brønnintervensjonsoperasjoner og tilknyttede kontrakter på norsk sokkel utført på plattformer, rigger og fartøy. Gjennom intervjuer med ledere i nøkkelstillinger i både operatør og kontraktørselskaper fra intervensjonsavdelingene ble informasjon om den interne og eksterne prosessen innhentet. Forskningen som ble gjennomført viser at både operatører og kontraktører har forskjellige mål og erfaringer når det kommer til kontraktsstruktur. Forskjellige kontrakter er for tiden i bruk for intervensjonsarbeid som rammeavtaler, allianser og integrerte kontrakter, men er fortsatt fokusert på dagratekompensasjon. Prosessen for intervensjoner er dokumentert fra et problem oppstår og fremtil planleggingen og utførelse starter. Oppgaven konkluderer med at endringer i hvordan og når samarbeid skjer og justeringer av kontraktsformat med fokus på totale kostnader ved en introduksjon til mer faste priselementer og risikodeling kan skape merverdi for operatører og kontraktører.
dc.description.abstractDuring intervention on platform, from rig or vessel the preferred method of compensation is day rates. From a business point of view this gives contractors little to no incentive to complete the work early as fewer days of operation gives less income. Other aspects that is hard to quantify will however be a driver to correct this motivation. These could be reputation, ability to get things done according to plan, availability, performance, and cost reductions. The thesis seeks to answer how new contracts and collaboration models can benefit operators and contractors resulting in greater value for to both parties. It focuses on well intervention operations and associated contracts on the Norwegian continental shelf (NCS) performed on platforms, rigs, and vessels. Through interviews with managers in key positions in both the operator and contractor companies in the intervention departments, information regarding the internal and external process was gathered. The research conducted shows that both operators and contractors have different goals and experiences regarding contract structure. Various contracts are currently in use for intervention work such as frame agreements, alliances and integrated contracts however still focused on the day rate compensation. The process from an intervention demand appears until the planning and execution starts is also documented. The thesis concludes that changes to how and when collaboration takes place and adjustments to a contract format focused on total cost by introduction to more fixed price elements and risk sharing can create added value to operators and contractors.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleHvordan kan nye kontrakt- og samarbeidsmodeller mellom operatører og kontraktør på norsk sokkel føre til økt merverdi for begge parter?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel