Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorm, Marianne
dc.contributor.authorIversen, Constanse Leth
dc.date.accessioned2021-12-15T16:51:23Z
dc.date.available2021-12-15T16:51:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:81962632:36256417
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2834567
dc.description.abstractI helse og sosial-sektoren møter man barn, ungdom og familier som har sammensatte utfordringer. Regjeringen har lagt føringer for at forebygging av psykisk uhelse hos barn og ungdom skal være ett satsningsområde, og legger føringer for at det bør være økt fokus på tverrfaglig samarbeid for å skape en helhetlig og god hjelp til de som har behov for det. Problemstillingen i denne kvalitative studien er «Hvordan kan tverrfaglig samarbeid mellom helsestasjon og barnevern bidra til å forebygge psykisk uhelse hos barn.» Hensikten med studien er å bidra med økt kunnskap og forståelse av tverrfaglig samarbeid som arbeidsmetode for å forebygge psykisk uhelse hos barn- og ungdom. Det er ønskelig at studien skal kunne tilføre økt kunnskap ved å vise til erfaringer fra helsesykepleiere og barnevernansatte, da tverrfaglig samarbeid og forebygging er et sammensatt fagfelt som er dagsaktuelt. Metoden i denne studien er kvalitativ, og jeg har benyttet meg av et eksplorerende design. Det ble gjennomført semistrukturerte individuelle intervju av 11 informanter, tilnærmet en lik fordeling av helsesykepleiere og barnevernansatte som arbeider med barn og ungdom i kommunen. Jeg benyttet jeg av et strategisk utvalg, hvor informantene hadde visse kvalifikasjoner som var strategiske når det gjaldt å få belyst studiens problemstilling. Funn som ble gjort i denne studien synliggjør at det er et økt behov for å satse på forebygging av psykisk uhelse hos barn og ungdom, men at det oppleves å være utfordringer knyttet til ressurser og kapasitet. Det ble videre gjort funn av at alle informantene opplevde tverrfaglig samarbeid som en god måte å arbeide helhetlig og målrettet på. Erfaringene var positive, samtidig som informantene var opptatt av at det var enkelte aspekter som var særlig viktige når det gjaldt å få til et godt tverrfaglig samarbeid. Det ble også pekt på viktigheten av at barn, ungdom og foreldre skulle medvirke til egen situasjon, og at de var viktige aktører inn i det tverrfaglige samarbeidet. Konklusjonen i studien viser at informantene opplevde at tverrfaglig samarbeid var forebyggende på barn og ungdoms psykiske helse dersom de fikk til ett godt samarbeid, samt at de fikk bedre ressurser og kapasitet i sin arbeidshverdag. Konklusjonen synliggjør at forebygging av psykisk uhelse hos barn- og ungdom langt på vei er et satsningsområde, men at faktorer som ledelse, kompetanse, økonomi og medvirkning er noe som står i fokus.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleForebygging av psykisk uhelse hos barn- og unge - et tverrfaglig samarbeid.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel