Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangeveld, Johannes
dc.contributor.authorMyhren, Maria Kristensen
dc.date.accessioned2021-12-27T16:51:15Z
dc.date.available2021-12-27T16:51:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82479293:22350422
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2835480
dc.description.abstractTema for masteroppgaven er psykisk helse i skolen og lærerrollen. Psykiske plager og lidelser utgjør i dag betydelige folkehelse- og samfunnsutfordringer, noe som har ført til krav om økt forskning og satsning på det psykiske helsefeltet. Det er spesielt lagt vekt på viktigheten av en forebyggende innsats i skolen. Barn og unge tilbringer store deler av tiden sin her, noe som gir lærere en unik mulighet til å kunne oppdage og sette inn tiltak på et tidlig tidspunkt. Lærerrollen er i endring og lærere stilles overfor stadig nye krav og forventninger, med et økt ansvar for elevenes læring og utvikling, samtidig som de skal ivareta elevenes psykiske helse. Lærere har et omfattende ansvar, og står i fare for å oppleve stress og utbrenthet. Det stilles i den sammenheng spørsmål til hvorvidt lærerrollen er overbelastet, og hva vi kan forvente av lærere når det kommer til psykisk helse og en forebyggende innsats på feltet. Jeg har med bakgrunn i dette gjennomført en kvalitativ studie, med en eksplorativ-deskriptiv design, basert på individuelle semistrukturerte intervju av fem lærere ved ulike grunnskoler i Stavanger og Sandnes. Hensikten med studien har vært å få en dypere forståelse for lærernes holdning til de krav og forventninger som stille til dem, og for hvordan det oppleves å være lærer, sett i forhold til de oppgaver og ansvar de er gitt for å ivareta både elevens faglige utvikling og psykiske helse. Jeg har også søkt å få en dypere forståelse av hvordan lærere opplever egen kompetanse om psykisk helse, og hvilken betydning de har for elevers psykiske helse. Funn viser at lærere opplever å være stilt overfor krav og forventninger som i liten grad oppleves realistiske å skulle leve opp til. Lærere opplever at de gis et stadig økt ansvar for å følge opp eleven, både i forhold til det faglige og med tanke på å ivareta elevens psykiske helse. De virker positivt innstilt til ansvaret, men gir samtidig uttrykk for at ansvaret oppleves vanskelig og tidkrevende. Informantene opplever heller ikke at de har nødvendig kompetanse på psykisk helse. Funn viser til slutt at lærerrollen synes å være overbelastet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titlePsykisk helse i skolen og nye forventninger til lærerrollen; Hvordan oppleves det for lærere å stå ansvarlig for elevenes faglige læring og utvikling, samtidig som de skal ivareta elevenes psykiske hels
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel