Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEnge, Irene Hodnefjell
dc.contributor.authorØkland, Maren Jåtten
dc.date.accessioned2022-01-07T16:51:21Z
dc.date.available2022-01-07T16:51:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:93930933:34470126
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2836564
dc.description.abstractBakgrunn Nesten én av ti pasienter i norske sykehus er barn under 9 år. Til tross for at en så stor andel av pasientene er barn, omhandler det meste av sykepleieutdanningen sykepleie til voksne og eldre. Preoperativ fase er for barn ofte forbundet med redsel, noe som kan føre til traumer og ha betydning for barnets oppvekst og helse. Hensikt Hensikten med oppgaven er å belyse ulike strategier sykepleier kan anvende for å trygge barn i førskolealder som opplever sykehusrelatert frykt i forkant av operasjon. Metode Jeg har skrevet en litteraturbasert oppgave med kvalitativ forskningsmetode. Oppgaven tar utgangspunkt i tre vitenskapelige artikler. I tillegg har jeg supplert med relevant faglitteratur. Resultater Resultatet av min analyse av de valgte forskningsartiklene har jeg sammenfattet i fire hovedtema med syv undertema. Hovedstrategiene er å ufarliggjøre det skumle og ukjente, benytte en barnefokusert tilnærming, å bruke foreldrene som ressurs og å anvende legemidler når det er hensiktsmessig. Dette er strategier som har vist seg å ha god effekt for å redusere sykehusrelatert frykt hos barn. Diskusjon Flere av strategiene overlapper hverandre og brukes ofte samtidig. Det er med andre ord vanskelig å sette strategiene opp mot hverandre og å vurdere om en strategi er bedre enn andre. Den hyppigst brukte strategien for å redusere barns sykehusrelaterte frykt i preoperativ fase er å anvende sedativa. Dette er ikke helt uproblematisk da det kan føre til komplikasjoner både per- og postoperativt. Det er derfor viktig at sykepleiere i tillegg tar i bruk ikke-medikamentelle strategier i forberedelsene før operasjon.
dc.description.abstractBackground Nearly one out of ten patients in Norwegian hospitals are children under the age of 9. Despite the fact that such a large part of patients are children, most of the teaching in the nursing education are related to care for adults and elderly patients. Preoperational phase for children is often associated with fear, wich can lead to trauma and affect the childs early years and health. Purpose of the stydy The purpose of this study is to highlight different strategies nurses can use to reduce hospital-related fear in children of preschool age who are to be operated on. Method I have written a litteraturebased study using qualitative research methods. My study is based on three scientific articles. In addition, I have used other relevant litterature. Results The results of my analysis of the chosen research articles can be collated in four main themes with seven sub-themes. These strategies represent strategies nurses can use in the care of children. The main strategies nurses can use is to make the scary and unknown harmless, use a child – focused apporach, use parents as a resource and to administer medication in situations where it is deemed appropriate. These are strategies that have been shown to have a good effect in reducing hospital relatet fear in children. Discussion Several of the strategies are overlapping, and are used simultaneously. It is in other words, difficult to compare and contrast the strategies and to conclude on which one is the better strategy. The strategy that is most often used to reduse children’s hospital relatet fear in a pre-operative phase, is using sedatives. This is not an unproblematic approach as it can lead to complications per- and postoperatively. It is therefore important that nurses in addition use non-medical strategies in preparing a patient for an operation.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvilke strategier kan sykepleier anvende for å trygge barn i førskolealder som opplever sykehusrelatert frykt i preoperativ fase?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel