Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMüller-Eie, Daniela
dc.contributor.advisorSkotheim, Hege
dc.contributor.advisorBjørnø, Lene
dc.contributor.authorDahle, Lina Grønnevik
dc.contributor.authorFlaatten, Mari
dc.date.accessioned2022-02-01T16:52:23Z
dc.date.available2022-02-01T16:52:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:79025534:7591485
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976406
dc.description.abstractOppgaven handler om lokalsenter- og knutepunktutvikling på Ganddal, som er en bydel i Sandnes kommune. Bydelen mangler et tydelig sentrumsområde, og gjennom en mulighetsstudie er det utforsket hvordan et lokalsenter på Ganddal kan utvikles gjennom de neste 20 til 30 årene. Det er lagt vekt på hvordan det kan utvikles for å bli kortreist for den lokale befolkningen og samtidig være levedyktig. Jærbanen går gjennom Ganddal, og bidrar til å frakte befolkningen både nord mot Stavanger og Sandnes og sørover mot Egersund. Kollektivknutepunktet har ingen direkte tilkobling til publikumsrettede virksomheter og er det er stort fokus på bilbruk. Dette gjør at Ganddal ikke fungerer optimalt som et lokalt knutepunkt i dag, hvor befolkningen heller ikke benytter tilbudet. I oppgaven er det utforsket hvordan knutepunktet kan utvikles sammen med lokalsenteret for å skape et tydelig sentrums- område, noe som også kan bidra til å fremme bruken av kollektivsystemet og andre miljøvennlige reisevaner. I oppgaven er litteraturstudie benyttet for å utforske hva begrepene lokalsenter- og knutepunktutvikling innebærer, og dette setter viktige kriterier for videre utvikling. Disse kriteriene handler hovedsakelig om tilgjengelighet, nærhet, funksjoner og byrom. Gjennom en stedsanalyse er det deretter utført registreringer og analyser av eksisterende situasjon på Ganddal, hvor temaene er basert på litteraturstudien. Sammen danner dette grunnlaget for anbefalingene for videre utvikling. Anbefalingene for Ganddal er todelt, bestående av forslag til både strategiske tiltak for bydelen og utformingen av selve lokalsenteret. Tiltakene for bydelen innebærer en anbefaling om å flytte togstasjonen for å gjøre den mer synlig og tilgjengelig både som fotgjenger, syklist og med buss. Samtidig er det anbefalt å utvikle lokalsenteret nær stasjonen for å skape et tydelig sentrumsområde med korte avstander og god tilgang til kollektivsystemet. Dette oppnås også ved at befolkningsveksten skal skje innenfor fem eller ti minutters gangavstand inn til sentrum. For at befolkningen på Ganddal skal benytte seg av de lokale handel- og tjenestetilbudene er det også viktig at det er god tilgang inn til lokalsenteret, og det er derfor innført tiltak for å skille de myke trafikantene med bil- trafikken for å skape tryggere forbindelser. I mulighetsstudien er tre ulike måter å utforme lokalsenteret utforsket innenfor et avgrenset område ved togstasjonen. Alternativene tilrettelegger for et sentrum med høyere grad av både arealutnyttelse og funksjonsblanding som bidrar til å skape et kortreist lokal- senter. Det valgte alternativet bidrar til å skille sentrumskjernen fra både bil- og jernbanetrafikken, og har samtidig god tilgang og nærhet til alle boligområdene. Derfor er dette alternativet det mest optimale for å skape attraktive byrom, og samtidig tilby de hverdagslige funksjonene som sammen skal bidra til et levedyktig lokalsenter på Ganddal.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLokalsenter- og knutepunktutvikling: En mulighetsstudie av Ganddal
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel