Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUndheim, Marianne
dc.date.accessioned2022-03-03T11:53:10Z
dc.date.available2022-03-03T11:53:10Z
dc.date.created2022-03-01T21:09:19Z
dc.date.issued2022-02
dc.identifier.citationUndheim, M. (2022) Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen. Nordisk Barnehageforskning, 19 (1), 21-39.en_US
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2982794
dc.description.abstractI denne artikkelen utforsker jeg begrepet kreativitet i en skapende prosess med digital teknologi i barnehagen. Problemstillingen er: Hva kjennetegner en skapende teknologimediert samarbeidsprosess der en gruppe barnehagebarn (4–5-åringer) og en barnehagelærer lager en digital bildebok sammen? Studien er en kvalitativ casestudie, og datamaterialet består av videoobservasjoner av prosessen og det ferdige produktet, en digital bildebok. Som teoretisk rammeverk for analysen bruker jeg begrepene mulighetstenkning av Anna Craft og distribuert kreativitet av Keith R. Sawyer. Analysen viser at den skapende teknologimedierte samarbeidsprosessen kjennetegnes av at barna og barnehagelæreren på ulike måter engasjerer seg i mulighetstenkning og sammen utforsker nye muligheter. Kreativiteten distribueres mellom deltakerne, aktivitetene og artefaktene, og prosessen kan karakteriseres som et eksempel på en kreativ teknologimediert samarbeidsprosess. Ved å ta utgangspunkt i egne tanker og ideer skaper barna og barnehagelæreren sammen en ny kulturressurs; de lager et produkt som er nytt, originalt og meningsfylt for dem. Analysen viser også at for å forstå helheten i barns kreative samarbeidsprosesser, er det viktig å inkludere både prosessen og produktet. Artikkelen bidrar med kunnskap om kreativ og skapende bruk av digital teknologi sammen med grupper av barnehagebarn, som er sentralt for både praksisfeltet og barnehagelærerutdanningenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.urihttps://doi.org/10.23865/nbf.v19.251
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdigital teknologien_US
dc.subjectdigital technologyen_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectearly childhood educationen_US
dc.subjectkreativiteten_US
dc.subjectcreativityen_US
dc.subjectmultimodaliteten_US
dc.subjectmultimodalityen_US
dc.titleDeltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Marianne Undheimen_US
dc.subject.nsiVDP::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Education: 280en_US
dc.source.pagenumber21-39en_US
dc.source.volume19en_US
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.23865/nbf.v19.251
dc.identifier.cristin2006835
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 275576en_US
dc.relation.projectUniversitetet i Stavanger: IN-10986en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 260356en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal