Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMikkelsen, Aslaug
dc.contributor.authorNordås, Helge
dc.date.accessioned2022-06-23T15:51:46Z
dc.date.available2022-06-23T15:51:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:81272347:22196970
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000335
dc.description.abstractCovid-19 pandemien har fått konsekvenser for hele verden, og har påvirket de fleste bedrifter, arbeidsgivere og arbeidstakere. Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan en salgsorganisasjon har lykkes igjennom denne pandemien. Som følge av pandemien, endret lederne fra å utøve nærledelse til å utøve fjernledelse. Studien viser også hvilken kriseledelse som ble utøvd under pandemien, samt hvilke ledelsesaktiviteter lederne har lagt vekt på etter omstillingen til fjernledelse, og hvordan medarbeiderne har opplevd ledelsen under denne perioden. Forskningsspørsmålet har blitt undersøkt i en kvalitativ studie med en fenomenologisk tilnærming med et fortolkende perspektiv. Det er fem ulike salgsavdelinger i en bedrift som undersøkes i studien, og det er foretatt semistrukturerte intervjuer med fem ulike avdelingsledere og én tilfeldig medarbeider i hver av avdelingene. Funnene i studien viser at lederne sendte medarbeiderne på hjemmekontor med få forholdsregler, og tok dermed for gitt at de visste hvordan de skulle arbeide på hjemmekontor. Dette kan anses som en tillitserklæring fra lederne, og da medarbeiderne har høy grad av autonomi, har dette vært en vellykket fremgangsmåte for bedriften. Funnene viser at lederne har tatt noen forholdsregler når medarbeiderne arbeidet på hjemmekontor, lederne hadde økt fokus på tilbudsovervåking og kommunikasjon, hvor de fleste lederne etablerte faste avdelingsmøter for informasjonsdeling i avdelingene. Informantene har opplevd både fordeler og ulemper med hjemmekontor. De har opplevd en økt digitalisert arbeidshverdag, noe som har vært mer tidseffektivt for informantene, og kostnadsbesparende for bedriften. Hjemmekontor har også medført fordeler som økt frihet, mer arbeidsro, mindre forstyrrelser, økt autonomi hos medarbeiderne, og enkelte medarbeidere opplevde bedre informasjonsflyt fra lederen. Hjemmekontor har derimot også medført noen utfordringer knyttet til kommunikasjon, og redusert sosial interaksjon med kollegaer påvirket negativt på motivasjon og trivsel, samt redusert samarbeid og kompetansedeling internt. Flere opplevde også at det var vanskeligere å skille mellom jobb og fritid på hjemmekontor. Til tross for at medarbeiderne uttrykte at de fikk hjelp og støtte når de hadde behov for det, medførte hjemmekontor til at det var en større barriere for å spør om hjelp.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleFra nærledelse til fjernledelse. En studie av lederatferd under en global pandemi.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel