Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSelvik, Jon Tømmerås
dc.contributor.authorMydland, Tyra
dc.contributor.authorMccabe, Christopher
dc.date.accessioned2022-06-23T15:51:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:91919290:50080842
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000340
dc.description.abstractNår denne oppgaven er ferdigstilt, oktober 2021, er det gått nesten to år med en endret arbeidshverdag grunnet Covid-19 pandemien. Nasjonale smittevernsanbefalinger har over en lengre periode oppfordret alle som kan arbeide hjemmefra til å gjøre det. Virksomheter har blitt nødt til å omstille seg og sende ansatte fra sine fysiske arbeidsplasser til å utføre arbeidsoppgavene fra eget hjem. I løpet av år 2020 og 2021 har «Den nye normalhverdagen» blitt et kjent begrep og det har vært mange nye hensyn, beslutninger og tilpasninger som virksomhetene har måtte forholde seg til i løpet av en relativ intensiv periode. En god sikkerhetskultur bidrar til å sikre verdiene til virksomheten. Vi anser sikkerhetskulturen til å være under et større press når ansatte jobber hjemmefra alene, og ikke har det kollektive fellesskapet som så ofte forbindes med grunnlaget til organisasjons- og sikkerhetskulturen. Virksomheter må oppdatere sikkerhetsstyringen sin og tilpasse den etter aktuelle sårbarheter og risikoer. Nå som den nye normalhverdagen åpner for mer hjemmekontor må det gjøres nye vurderinger på hvordan ansatte skal arbeide for å ivareta sikkerheten og sikkerhetskulturen. Fleksible løsninger er kommet for å bli, og flere arenaer hvor ansatte, som tidligere har sittet sammen på arbeidsplassen med en etablert sikkerhetskultur, skal nå forvalte virksomhetens verdier og arbeidsoppgaver lengre unna kollegaer og lederne. Hva bør virksomhetene gjøre for å sørge for at hjemmekontoret ikke svekker den etablerte sikkerhetskulturen, eller går utover sikkerheten til verdiene ansatte forvalter på veiene av virksomheten? Veien til en løsning på denne problemstillingen har bestått av blant annet intervjuer av totalt 17 informanter. 14 av informantene er ansatte i virksomheter og som på en eller flere måter er berørt av temaet for oppgaven. Tre av informantene er fagpersoner med ulike utgangspunkt og som jobber med overordnet sikkerhet i det daglige. Svar på hvordan sikkerhetskulturen og sikkerheten kan ivaretas best mulig er gjennom virksomhetenes aktive arbeid med å tilpasse og oppdatere sikkerhetsstyringen. Der de kollektive, visuelle og fysiske tiltakene ikke strekker til, eller er mer fraværende, må det kompenseres med dialog, rutiner og individuell tilpasning. En god sikkerhetskultur vil kunne ivareta den kollektive opplevelsen av samhold og forpliktelse, selv når avstander og virtuelle møtepunkter er det som preger arbeidshverdagen. For å ivareta sikkerhetskulturen og videreføre den til hjemmekontoret må ansatte oppleve det som viktig for virksomheten og lederen. Forventninger, regler og opplæring må kommuniseres ut så det ikke er tvil om hvordan virksomheten ønsker at ansatte skal opptre. Tillit til å kunne melde tilbake avvik og å gi ansatte kompetanse og kunnskap til å gjenkjenne farer og vite hvordan de skal opptre skaper en mer felles risikopersepsjon, og sammen kan dette bidra til å ivareta en god sikkerhetskultur på hjemmekontoret.
dc.description.abstractWhen this task is completed, October 2021, almost two years have passed with a changed working day due to the Covid-19 pandemic. Over a long period of time, national infection control recommendations have encouraged everyone who can work from home to do so. Businesses have had to adjust and send employees from their physical workplaces to perform the work tasks from their own homes. During the years 2020 and 2021, "The new normal everyday life" has become a familiar concept and there have been many new considerations, decisions and adjustments that the companies have had to deal with during a relatively intensive period. A good safety culture helps to secure the values of the business. We consider the safety culture to be under greater pressure when employees work from home alone, and do not have the collective community that is so often associated with the foundation of the organizational and safety culture. Businesses need to update their safety management and adapt it to current vulnerabilities and risks. Now that the new normal everyday life opens up for more home offices, new assessments must be made of how employees should work to ensure safety and the safety culture. Flexible solutions have come to stay, and several arenas where employees, who have previously sat together in the workplace with an established safety culture, will now manage the company's values and work tasks further away from colleagues and managers. What should companies do to ensure that the home office does not weaken the established security culture, or go beyond the security of the values employees manage on the roads of the business? The path to a solution to this problem has consisted of, among other things, interviews with a total of 17 informants. 14 of the informants are employees of companies and who in one or more ways are affected by the topic of the thesis. Three of the informants are professionals with different starting points and who work with overall safety in daily life. Answers to how the safety culture and safety can be safeguarded in the best possible way are through the companies' active work to adapt and update safety management. Where the collective, visual and physical measures do not extend to, or are more absent, it must be compensated with dialogue, routines and individual adaptation. A good safety culture will be able to safeguard the collective experience of unity and commitment, even when distances and virtual meeting points are what characterize everyday work. In order to maintain the safety culture and pass it on to the home office, employees must experience it as important for the company and the manager. Expectations, rules and training must be communicated so that there is no doubt about how the company wants employees to behave. Confidence in being able to report non-conformities and giving employees competence and knowledge to recognize dangers and know how to act creates a more common risk perception, and together this can contribute to maintaining a good safety culture in the home office.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSikkerhetskultur på hjemmekontor
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel