Hvordan opplever pasienter med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn kommunikasjon i møte med sykepleier?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3003941Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1299]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Sammendrag Bakgrunn: Innvandrere med ikke-vestlige minoritetsbakgrunn utgjør den største innvandrergruppen i Norge. De har ofte en annen språk og kultur enn etnisk nordmenn, noe som fører til flere utfordringer for sykepleiere til å kunne yte likeverdige tjenester til disse pasientene. Det er mindre forskning på hvordan pasienter med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn opplever møtet med sykepleiere.
Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å belyse hvordan pasienter med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn opplever kommunikasjon i møte med sykepleier og undersøke hvordan sykepleier kan imøtekomme forventningene til disse pasientene.
Metode: Det er en integrativ litteraturstudie, der fire forskningsartikler ble inkludert, og deretter analysert. Artiklene som er tatt med i oppgaven ble funnet via systematisk søk i PubMed og CINAHL-complete. Alle forskningsartikler er kvalitative studier.
Resultat: De utvalgte artiklene hadde sammenfall på fire områder: Kommunikasjonsutfordringer, underforbruk av tolk, kulturforskjeller og forventninger til sykepleier. Pasienter med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn opplevde lavere kvalitet på omsorgsnivået enn majoritetsbefolkningen, som kan skyldes språkbarriere og kulturforskjeller.
Konklusjon: Åpen kommunikasjon, aktiv bruk av tolk med riktig språk og dialekt samt kulturelle kompetanse hos sykepleiere er avgjørende for at sykepleiere skal kunne yte likeverdige helsetjenester til pasienter med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn.
Nøkkelord: Minoritetspasienter, kommunikasjonsbarriere, tolk og kulturell kompetanse.