Show simple item record

dc.contributor.advisorRavndal, Bjarte
dc.contributor.authorKarlsen, Tom Roar
dc.contributor.authorOltedal, Tor Arne
dc.date.accessioned2022-07-13T15:52:01Z
dc.date.available2022-07-13T15:52:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:112778821:45150612
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005151
dc.description.abstractI denne studien tar vi for oss implementering av dataverktøyet Gemini Privat. Dette er en programvare som benyttes innenfor VA-sektoren i mange kommuner i Norge. Dette dataverktøyet skal muliggjøre realisering av en rekke gevinster, blant annet enklere og sikrere saksbehandling, økt samhandling med interne og eksterne brukere og etter hvert muligheter for ytterligere påbygning for eksempel funksjonalitet for kommunale gebyr og avgifter, osv. I denne studien gjennomgås en rekke ulike teorier som beskriver flere mulige faktorer som kan påvirke gevinstrealisering ved implementering av slike dataverktøy som Gemini Privat. Ved gjennomgang av disse ulike teoriene har vi utviklet en egen modell som beskriver ulike begreper som kan påvirke gevinstrealisering. Det har blitt gjennomført en kvantitativ undersøkelse blant ulike kommuner for å undersøke oppnådde resultater, samt hvordan selve implementeringsprosessen har foregått. Vi har sammenliknet oppnådde resultater opp mot forskningsmodellen som er utviklet i denne studien. Gjennom undersøkelsene kommer det fram at de fleste kommunene har oppnådd gevinster. I all hovedsak er disse gevinstene relatert til lettere og raskere saksbehandling, økt kvalitet samt noe bedret samhandling mellom kommune og entreprenør/rørlegger. Vi ser at det kan være en sammenheng mellom noen av elementene gitt i modellen og resultatene som er oppnådd. Særlig innenfor elementene kompetanse, gevinstfokus og holdninger/ digital modenhet ser vi klare indikasjoner på at det er en sammenheng. Kompetanse har en klar relasjon til oppnådd resultat, noe som vi i diskusjonen påstår kan ha en sammenheng med leverandørens fokus på opplæring av brukerne av programmet. Gevinstfokus korrelerer også med oppnådd resultat, men her er dette ikke like sterkt. Vi har stor grunn til å hevde at respondentene først og fremst ser på personlige gevinster. I tillegg viser undersøkelsene at respondentene opplever at gevinster måles aldri, sjelden eller noen ganger. Innenfor elementene holdninger/ modenhet/ etablert praksis viser undersøkelsene at mange respondenter mener at «gevinstene er tatt ut» av prosjektet. Kommunene opplever å få ut nytte av programmet, men våre undersøkelser viser at kommunene ikke fullt ut utnytter mulighetene som programmet og samarbeidet med leverandøren legger opp til. Forenklet kan man si at det er kun de gevinstene som er enkle å hente ut (lavthengende frukter), som blir hentet ut. For å hente ut flere og større gevinster kreves økt ledelsesinvolvering og et mer langsiktig fokus. Vi ser nærmere på teorier omkring dette i studien.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleGevinstrealisering ved innføring av Gemini Privat som digitalt verktøy (i kommune Norge)
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record