Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEvy Margrethe Gundersen
dc.contributor.authorAzhar Abdi-kafi
dc.contributor.authorCelina Bokneberg
dc.date.accessioned2022-08-19T15:51:12Z
dc.date.available2022-08-19T15:51:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:109199912:64154740
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3012724
dc.description.abstractBakgrunn: Mye av kampen mot Covid-19 pandemien har blitt styrt av helsetjenesten, og en av de viktigste forutsetningene i pandemihåndteringen har vært å unngå overbelastning på sykehusene. Forsking har vist at pandemien har stilt store krav til sykehusene, både når det kommer til beredskap og kompetanse. Det har vært et økende antall pasienter med behov for intensivbehandling og Covid-19 pandemien har belyst intensivsykepleiernes spesialkompetanse. Hensikt: Formålet med studien er å undersøke hvorvidt Covid-19 pandemien har påvirket intensivsykepleiernes kompetanseutvikling. Metode: Studien bygger på et kvalitativt design, med en eksplorerende tilnærming. Deltakerne ble rekruttert fra en medisinsk intensivavdeling ved et universitetssykehus i Norge. Datainnsamlingen ble gjennomført med to fokusgruppeintervjuer. Intervjuene ble tatt opp på lydfil og transkribert av forfatterne av studien. Kvalitativ innholdsanalyse ble brukt ved analyseringen av datamaterialet. Resultater: Analysen avdekket to hovedkategorier: 1) Pandemien skapte usikkerhet og intensivsykepleierne erfarte tap av kontroll, og 2) Intensivsykepleierne opplever at utfordringer i pandemien har ført til økt kompetanse. Funnene illustrerer at det har vært flere faktorer som har vært avgjørende for kompetanseutvikling. Konklusjon: Funnen viser at til tross for varierende holdninger, usikkerhet og stress i møte med pandemien har intensivsykepleierne tilegnet seg ny kompetanse. De opparbeidet seg mer klinisk kompetanse i møte med Covid-19 pasienten, samt sett betydning av organisatorisk kompetanse for å ytre forsvarlig helsehjelp.
dc.description.abstractBackground: Much of the fight against the Covid-19 pandemic has been controlled by the health service, and one of the most important prerequisites in pandemic management has been to avoid congestion in hospitals. Research has shown that the pandemic has placed great demands on hospitals, both in terms of preparedness and expertise. There has been an increasing number of patients in need of intensive care and the Covid-19 pandemic has highlighted the specialist expertise of intensive care nurses. Aim: The purpose of the study is to investigate whether the Covid-19 pandemic has affected the intensive care nurses' competence development. Method: The study is based on a qualitative design, with an exploratory approach. The participants were recruited from a medical intensive care unit at a university hospital in Norway. The data collection was conducted with two focus group interviews. The interviews were recorded on audio file and transcribed by the authors of the study. Qualitative content analysis was used in the analysis of the data material. Result: The analysis revealed two main categories: 1) The pandemic created uncertainty and the intensive care nurses experienced loss of control, and 2) The intensive care nurses experience that challenges in the pandemic have led to increased competence. The findings illustrate that there have been several factors that have been decisive for competence development. Conclusion: The findings show that despite varying attitudes, uncertainty and stress in the face of the pandemic, the intensive care nurses have acquired new competence. They gained more clinical competence in meeting the Covid-19 patient, as well as seeing the importance of organizational competence for providing proper health care.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleIntensivsykepleieres kompetanseutvikling under Covid-19 pandemien
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1311]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel