Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaudal, Thomas
dc.contributor.authorAmundsen Miriam
dc.contributor.authorEngebretsen Stine
dc.date.accessioned2022-09-02T15:52:12Z
dc.date.available2022-09-02T15:52:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:112778821:70571675
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015497
dc.description.abstractHensikten med studien er å undersøke i hvilken grad Wärsilä er en lærende organisasjon og hvilke forutsetninger Wärtsilä har for å bli en lærende organisasjon. Studien stiller fire forskningsspørsmål som drøftes for å belyse kjennetegn på lærende organisasjoner. Studien er basert på resultater fra en spørreundersøkelse ”Dimensions of a learning organization questionnaire” (DLOQ), utarbeidet av forskerne Watkins og Marsick (2003). Dette instrumentet består av 43 påstander, fordelt på syv dimensjoner, som favner evidensbaserte karakteristikker for en lærende organisasjon og en god læringskultur. I alt var det 175 respondenter som utgjorde datagrunnlaget for studien. Gjennom vår analyse vurderte vi grunnlaget for å være representativt for populasjonen, og at studiens totale gyldighet var å anse som tilfredsstillende. Studien har identifisert potensielt hemmende og fremmende faktorer ved Wärtsiläs læringsklima. Det som fremstår som Wärtsiläs styrker er de positive evalueringene av indikatorer for læring på individ og gruppenivå. Individnivået rommer faktorer som åpenhet om feil, gir hverandre hjelp å lære, opplevd anerkjennelse/oppmuntring/ros for å lære, god tilbakemeldingskultur, behandler folk hverandre med respekt og tillit til hverandre. På gruppenivå evalueres grad av samarbeid, likeverd, respekt, konstruktive gruppediskusjoner og opplevd grad av å føle påvirkningskraft. Disse indikatorene kan knyttes til opplevd psykologisk trygghet og produktiv gruppementalitet og samarbeidsklima. Det som bidrar til å begrense læringsmuligheter og læringskultur er fravær av oppmerksomhet på tid og ressurser brukt på opplæring, samt læringssystemer som fanger, lagrer og distribuerer læring og erfaringer slik at andre har tilgang og kan lære av det. Tilsynelatende lite tid brukt på uformelle læringsaktiviteter i organisasjonen kan trolig forklares med mangel på forståelse for eller bevisstgjøring av arbeidsplasslæring integrert i praksis. For å konkludere om I hvilken grad Wärtsilä er en lærende organisasjon har vi brukt Örtenblad sin modell og fremhevet styrker og svakheter som har kommet frem i vår analyse av tilstedeværende indikatorer på lærende organisasjoner: Vi konkludere med at Wärtsilä kan kalle seg en delvis en lærende organisasjon (LC), og at de har et godt fundament for å jobbe videre mot å bli det.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleÅ være eller ikke være - å lære eller ikke lære? En organisasjons vei mot status som en lærende organisasjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel