Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHåkon Brydøy
dc.contributor.authorSivertsen, Jone
dc.contributor.authorSporaland, Torbjørn
dc.date.accessioned2022-09-02T15:52:12Z
dc.date.available2022-09-02T15:52:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:112778821:38989522
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015499
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractArbeidet med denne Master oppgaven er et case studie basert på induktiv metode. Helt fra vi tok kontakt med selskapet, hvor vi presenterte at vi skulle skrive om prosjektledelse og frem til konklusjon er det selskapets ønsker som har stått i fokus. I den kvalitative forskningsprosessen med undring, litteratursøk (Dalen, 2004)og håndtering av data er det stemmen til informantene som er den drivende faktor. Etter innledende samtaler ble det besluttet at emnet for studiet skulle dreie seg om prosjektstøttekontor og følgende problemstilling ble utformet: Hvordan vil innføringen av et prosjektstøttekontor bidra til strategisk vekst og operativ kontroll? For å undersøke selskapet og de tilhørende forskningsspørsmålene utførte vi 7 semistrukturerte kvalitative intervjuer hvor vi hadde en intervjuguide bygget på sentrale prinsipper og tema i Prince 2 (Axelos, 2018) og figur 3 PMO oppgaver. Ut fra dette gjorde vi flere funn, og valgte å gå videre i litteratursøk på de tre områdene vi anså var mest sentrale for problemstillingen. I det videre arbeidet konsentrerte vi oss om erfaringsoverføring og læring, usikkerhet gjennom risiko og muligheter og kritiske suksessfaktorer for implementering av et prosjektstøttekontor. Vår konklusjon er at det ved innføringen av et lett prosjektstøttekontor (Singh, Keil, & Kasi, 2009) vil skape modenhet i organisasjonen og har størst sjanse for suksess i implementeringen. Dette vil bidra til strategisk vekst og operativ kontroll gjennom strukturert erfaringsoverføring og læring og bevisstgjøre risiko og muligheter innenfor prosjektene. En mer synlig struktur i arbeidene vil heve forståelsen av fundamenteringsfaget hos de ansatte og vil løfte de ansattes bevissthet rundt det fagfeltet de er spesialister innenfor. Arbeidet Seabrokers utfører er fundamentet for enhver bygg konstruksjon, og et prosjektstøttekontor vil være et sterkt fundament for å nå målet om vekst innenfor en økonomisk lønnsom ramme.
dc.description.abstractThe work on this Master's thesis is a case study based on the inductive method. Ever since we contacted the company, where we presented that we should write about project management and until the conclusion, it is the company's wishes that have been in focus. In the qualitative research process with wonder, literature search (Dalen, 2004) and handling of data, it is the voice of the informants that is the driving factor. After initial discussions, it was decided that the topic for the study should be about the project management office and the following issue was formulated: How will the introduction of a project management office contribute to strategic growth and operational control? To investigate the company and the associated research questions, we conducted 7 semi-structured qualitative interviews where we had an interview guide based on key principles and themes in Prince 2 (Axelos, 2018) and Figure 3 PMO assignments. Based on this, we made several findings, and chose to continue with a literature search in the three areas we considered to be most central to the problem. In the further work, we concentrated on experience transfer and learning, uncertainty through risk and opportunities and critical success factors for implementing a project management office. Our conclusion is that with the introduction of a light project support office (Singh, Keil, & Kasi, 2009) it will create maturity in the organization and have the greatest chance of success in the implementation. This will contribute to strategic growth and operational control through structured experience transfer and learning and raise awareness of risks and opportunities within the projects. A more visible structure in the work will raise the understanding of the foundation subject among the employees and will raise the employees' awareness of the field in which they are specialists. The work Seabrokers performs is the foundation for any building construction, and a project support office will be a strong foundation for achieving the goal of growth within an economically profitable framework.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan vil innføringen av et prosjektstøttekontor kunne bidra til strategisk vekst og operativ kontroll?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel