Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolli, Ingeborg Foldøy
dc.contributor.advisorRege, Mari
dc.contributor.advisorHäckl-Schermer, Simone Valerie
dc.contributor.authorGrainger, Anette Halvorsen
dc.contributor.authorThorsen, Mirjana Milovanovic
dc.date.accessioned2022-09-02T15:52:13Z
dc.date.available2022-09-02T15:52:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:112778821:37617371
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015500
dc.description.abstractOppgavens formål er å finne årsakssammenheng mellom transformasjonsledelse og grunnleggende behovstilfredsstillelse, jobbtilfredshet og sykefravær i norske barnehager. For å teste sammenheng mellom arbeidsrelatert sykefravær og transformative lederadferden med sine fem komponenter a) Idealisert innflytelse, b) Inspirerende motivasjon, c) Intellektuell stimulering, d) Individuelt hensyn og e) Lederveiledning som dens supplement, er det definert tre forskningsspørsmål som har dannet grunnlag for våre hypoteser: • I hvor stor grad kan transformasjonsledelse øke grad av tilfredsstillelse av grunnleggende psykologiske behov for autonomi, kompetanse og tilhørighet? • I hvor stor grad kan transformasjonsledelse øke opplevelse av jobbtilfredshet hos ansatte? • I hvor stor grad kan transformasjonsledelse bidra til lavere sykefravær? Resultater fra undersøkelsen tyder på to hovedfunn: 1. Transformasjonslederstiler som individuelt hensyn, inspirerende motivasjon og lederveiledning har positive sammenheng med grunnleggende psykologiske behov og jobbtilfredshet. Disse komponentene har også positive effekter på lavere sykefravær. 2. Transformasjonslederstiler som idealisert innflytelse og intellektuell stimulering viser tvetydige effekter: negativ sammenheng med opplevelsen av autonomi og kompetanse i ulike målgrupper samtidig som samme komponenter har negativ sammenheng med økt sykefravær (eller positiv sammenheng med lavere sykefravær). På bakgrunn av våre funn har vi konkludert at det er samsvar med Yukl (1999) sin påstand om at ikke alle typer transformerende lederadferd som vil være like relevant i enhver situasjon.
dc.description.abstractThe purpose of our thesis is to find a causal connection between transformational leadership and basic needs satisfaction, job satisfaction and sick leave in Norwegian kindergartens. To test the connection between sickness absence and transformational leadership with its five components, a) Idealized influence, b) Inspirational motivation, c) Intellectual stimulation, d) Individual consideration and e) Leadership coaching, three research hypotheses have been posed: • To what extent can transformational leadership increase the degree of satisfaction of basic psychological needs for autonomy, competence and belonging? • To what extent can transformational leadership increase the experience of job satisfaction among employees? • To what extent can transformational leadership contribute to lower sickness absence? Results from the survey indicate two main findings: 1. Transformational leadership styles such as individual consideration, inspirational motivation and leadership guidance have a positive relationship with basic psychological needs and job satisfaction. These components also have positive effects on lower sickness absence. 2. Transformational leadership styles such as idealized influence and intellectual stimulation show ambiguous effects: negative correlation with the experience of autonomy and competence in different target groups while the same components have a negative correlation with increased sickness absence (or positive correlation with lower sickness absence). Based on our findings, we have concluded that it is consistent with Yukl's (1999) who claims that not all types of transformational leadership behavior will be equally relevant in every situation.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLedelse, jobbtilfredshet og sykefravær -en kvantitativ studie med bruk av selvbestemmelsesteori
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel