Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDr. Oecon Jan Erik Karlsen
dc.contributor.authorStangeland, Sissel Lindal
dc.date.accessioned2022-09-07T15:51:40Z
dc.date.available2022-09-07T15:51:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:112778821:51063706
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016380
dc.description.abstractHensikten med avhandlingen var å få klarlagt om forskningsarbeidet kunne forklare, forstå og beskrive kompetanser og områder innen emosjonell intelligens som påvirker samspillet i ungdomsbedrifter. Avhandlingens problemstilling: «Hvordan kan økt innsikt i elevenes emosjoner bidra til bedre samspill og ledelse av en ungdomsbedrift?» Med «økt innsikt» siktes det til variabler, som fører til negativ eller positiv innvirkning på teammedlemmer og som gir utslag i samspillet. Målet var å avdekke elevenes meninger og motiver for egne handlinger, som kunne gi grobunn for endringer og nye teorier som ikke er tilstrekkelig belyst i eksisterende teori. Innsikter denne oppgaven har kommet til, er gjennom triangulering ved bruk av kvalitative metoder og gjennom teoretiske perspektiver som omhandler emosjoner, kommunikasjon og språk. Triangulering ga bredde, og styrket datainnsamlingen, samtidig som den belyste sosiale fenomen fra flere datakilder. Intervjuer ble benyttet til å etterspørre tanker om kommunikasjon og samspill, syn på dette og årsaker til hva som påvirker samspillet. Tradisjonelt sett har emosjonell intelligens blitt målt gjennom selvtester. For å få ny innsikt om emosjonell intelligens, ble det benyttet film som observasjonsmetode. Konklusjon: Avhandlingens empiriske analyse viser ny kunnskap i hvordan språk, verbal- og nonverbal kommunikasjon utløser positive eller negative emosjoner og som påvirker samspill i grupper. Funn peker på at det er behov for utvidet forståelse for ferdigheter i hvordan vi leder oss selv, som resulterte i en sammenfattet modell for operasjonalisering av begrepet sosial kompetanse. Bidraget mitt med avhandlingen er piktogram for «Utvikling av sosial kompetanse». Her er teorier fra ulike forfattere satt sammen og det unike er hvordan disse teoriene komplementerer hverandre samt metoden de presenteres på. Det har ikke blitt sammenfattet tidligere. Piktogrammet kan brukes som verktøy til å øke personlig kompetanse innen emosjonell selvbevissthet, noe som kan gi ny innsikt i praksisfeltet. Dette kan være en måte å sosialisere unge på som skal ut i arbeidslivet, slik at de blir sosialt bevisste og styrker profesjonaliteten i yrkesutøvelsen. Modellen er basert på yrker med høy grad av samhandling mellom ansatte og kunde, klient, pasient eller gjest. Forsøksvis vil denne operative modellen bli brukt ved egen skole neste år. Det kan åpne for at kunnskapsutvikling i denne avhandlingen forhåpentligvis til en viss grad er generaliserbar. Nøkkelord: samspill, emosjoner, kommunikasjon
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSamspill og ledelse av en ungdomsbedrift. Organisert kaos og emosjonelt teamwork?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel