dc.contributor.author | Lyng, Hilda Bø | |
dc.date.accessioned | 2015-09-24T12:41:52Z | |
dc.date.available | 2015-09-24T12:41:52Z | |
dc.date.issued | 2015-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/301748 | |
dc.description | Master's thesis in Industrial economics | nb_NO |
dc.description.abstract | Masteroppgavens formål har vært analysere og evaluere ny forretningsstrategi ved Wood Group Mustang Norway Stavanger (WGMNS) gjennom et ressusbasert perspektiv.
Problemstillingen ble delt inn i 3 forskningsspørsmål. Første spørsmål analyserer hvilke konkurransefortrinn som WGMNS har bygget opp frem til nå, før oppkjøpet fra WGM. Disse konkurransefortrinnene er blitt analysert gjennom VRIO rammeverket fra Barney. Resultatet fra VRIO analysen viste at fleksibilitet i organisasjonen og entreprenøriell ledelse var de største nåværende konkurransefortrinnene til WGMNS.
Videre omhandler neste spørsmål hvordan den nye strategien vil påvirke de nåværende konkurransefortrinn. Da det er oppkjøpet fra Wood Group Mustang som gjør ny forretningsstrategi mulig, vil dette spørsmålet også omhandle hvordan oppkjøpet påvirker nåværende konkurransefortrinn. Fleksibilitet i organisasjonen og entreprenøriell ledelse blir analysert i forhold til en etablering i V&M markedet. Resultatene blir videre drøftet i sammenheng med ressursbasert teori.
Siste spørsmål omhandler i hvilken grad omgivelsene vil påvirke mulighetene for lykkes med ny strategi. Her er det gjennomført en analyse av omgivelsene gjennom Porter`s Five Forces. Resultatet fra analysen viser at de største truslene kommer fra rivalisering innen bransjen. For å få innpass i dette markedet må WGMNS hevde seg blant store erfarne konkurrenter.
Mens arbeidet med masteroppgaven har pågått har oljebransjen vært preget av lavt aktivitetsnivå, lav oljepris og etter hvert en nedbemanning i bransjen. Dette har uten tvil vært med på å prege denne oppgaven da konkurransesituasjonen i markedet er blitt mer intens.
En ressursbasert analyse kan bidra til forståelse av hvordan WGMNS skal kunne bevare nåværende konkurransefortrinn gjennom en etablering i ny bransje og i dagens vanskelige oljemarked. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2015; | |
dc.subject | forretningsstrategi | nb_NO |
dc.subject | ressursbasert analyse | nb_NO |
dc.subject | industriell økonomi | nb_NO |
dc.title | En ressursbasert analyse av forretningsstrategi for WGMNS | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 | nb_NO |