Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTharaldsen, Kjersti Balle
dc.contributor.authorRygge, Veslemøy
dc.date.accessioned2022-09-15T15:51:28Z
dc.date.available2022-09-15T15:51:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:112120718:64731123
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018154
dc.description.abstractI denne oppgaven har det blitt satt søkelys på hvordan videregående elever opplever stress og mestring av dette under COVID-19 pandemien. Formålet var å belyse elevenes erfaringer og opplevelser omkring temaet skolerelatert stress, gjennom et elev-og lærer perspektiv. Informantenes funn ble drøftet i lys av relevant teori. Studiens rammeverk presenterte teori og forskninger med fokus på ungdommers psykiske helse, stress, pandemi og skolens betydning for stress. Det ble også utforsket hvilke indre og ytre faktorer som påvirker stress og mestring. Det har blitt benyttet kvalitative forskningsintervjuer, med en fenomenologisk tilnærming. Utvalget bestod av to fokusgruppeintervjuer med 6-8 informanter rekruttert fra valgfaget psykologi i 2. klasse videregående på to forskjellige skoler i Norge, og to individuelle dybdeintervjuer med deres lærere. For å hente inn data ble det benyttet et semistrukturert intervju. Hovedfunnene viste at før pandemien var det mer stress knyttet til generelle skolerelaterte temaer. Under pandemien hadde elevene et større fokus rettet mot det sosiale aspektet ved skolehverdagen. På tross av dette uttrykte også elevene bekymring for konsekvenser pandemien har hatt på deres skolegang og fremtid. Funnene indikerte at før pandemien benyttet elevene seg av både problemfokuserte og emosjonsfokuserte mestringsstrategier, mens under pandemien håndterte elevene stress ved å i hovedsak benytte seg av emosjonsfokuserte mestringsstrategier og sosial støtte fra venner og familie. På grunn av nedstengningen var problemfokuserte mestringsstrategier mindre tilgjengelige og det resulterte i bruk av mer emosjonsfokuserte mestringsstrategier. Dette indikerte at elevenes opplevde livskvaliteten sank under COVID-19 pandemien, som et resultat av økt stress knyttet til nedstengning av samfunnet og begrensede indre og ytre mestringsressurser. Studien konkluderte med at begrensede sosiale støtteapparater har bidratt til en økt opplevelse av skolerelatertstress blant elever, og har resultert i mestring av stress på en annen måte enn før pandemien.
dc.description.abstractThis thesis aims to demonstrate how high school students experienced stress and coping during the COVID-19 pandemic. The purpose was to shed light on students' understanding of, and experiences around the topic of school-related stress, through a student and teacher perspective. Findings were discussed in the light of relevant theory. The study framework presented theory and research focusing on adolescents' mental health, stress, pandemic, school related stress, and internal and external factors that affects stress and coping strategies. Qualitative research interviews have been used, with a phenomenological approach. The sample consisted of two focus group interviews with 6-8 informants recruited from psychology electives in second grade at two different high schools in Norway, and two individual in-depth interviews with their teachers. A semi-structured interview was used to collect the data. The main findings show that before the pandemic, there was more stress associated with school-related topics. During the pandemic the students had a greater focus associated with the social aspects of everyday school life. Despite this, the students also had concerns about how the consequences of the pandemic had affected their education and future. The findings indicated that before the pandemic, students used both problem-focused and emotion-focused coping strategies, while during the pandemic, findings suggested that students coped with stress by mainly using emotion-focused coping strategies and social support from friends and family. Due to the shutdown, problem-focused coping strategies were less available, which resulted in the use of more emotion-focused coping strategies during the pandemic. This indicated that students experienced a decline in quality of life during the COVID-19 pandemic, as a result of increased stress related to the closure of society and limited internal and external coping resources. The study concluded that limited social support have contributed to an increased experience of school-related stress among students and have resulted in coping with stress differently than before the pandemic.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan opplever videregående elever skolerelatert stress og mestring av dette under COVID-19 pandemien?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1301]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel