Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWestergren, Per Christer Thomas
dc.contributor.authorStrand, Thale Sunniva Primberg
dc.date.accessioned2022-09-15T15:51:31Z
dc.date.available2022-09-15T15:51:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111870764:49975709
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018158
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: På internett og i sosiale medier finner man i dag en mengde med helseinformasjon. Helseinformasjon og helseopplysninger blir kommunisert på internett av både privatpersoner, kommersielle aktører og ulike helseorgan. Gjennom internett kan foreldre raskt søke opp informasjon hver gang de har et spørsmål angående barnas helse, døgnet rundt. Helseinformasjon på nett skaper dermed både nye muligheter, men også utfordringer i folkehelsearbeidet. Mål: Målet med denne meta-etnografien av tolv studier var å identifisere og syntetisere hvordan foreldre, med barn under fem år, erfarer å tilegne seg og vurdere helseinformasjon på internett. Funn om foreldrenes perspektiv kan brukes til å utvikle nye måter å kommunisere relevant og pålitelig helseinformasjon på, for å forbedre foreldrenes helsekompetanse. Teori: Den teoretiske delen av denne oppgaven tar utgangspunkt i teori om helsekompetanse. Metode: Studien er gjennomført som en kvalitativ metasyntese av tolv studier ved å gjøre en meta-etnografi. Analyseprosessen følger Noblit & Hare sine syv faser for gjennomføring av en meta-etnografi. Funn: Fire konsepter ble identifisert i denne studien gjennom analyseprosessen. 1) Foreldre opplever at internett er den foretrukne helseinformasjons-kanalen. 2) Det kan være vanskelig å vurdere troverdigheten til kildene. 3) Internett kan være med på å øke foreldres helsekompetanse. 4) Internett gjør det mulig for foreldre å være del av et virtuelt fellesskap. Konklusjon: Foreldre erfarer at internett er et sted hvor de kan få informasjon, støtte og kunnskap om barnehelserelaterte temaer. Samtidig opplever foreldre at den helserelaterte informasjonen på nettet kan være overveldende, forvirrende og lite pålitelig.
dc.description.abstractThe Internet is increasingly being used as a health information resource. This study aims to identify and synthesize how parents of children below five years’ experience accessing and assessing health information on the Internet. Findings from parents’ perspectives may be used to develop ways of communicating relevant and reliable health information to enhance parental health literacy. An interpretive meta-synthesis approach, a meta-ethnography, was chosen for this study. Altogether, twelve articles representing three continents and comprising 309 participants were included. The twelve included studies were analyzed and synthesized according to Noblit & Hare’s seven phases of meta-ethnography and the recent eMERGe guidelines by France et al. Four concepts were identified: 1) “The go-to” channel for health information, 2) reliability, 3) health literacy, 4) virtual community. The following “line-of-argument” was developed: Parenting 24/7 – Immediate information, support, and affirmation on the Internet, that also can be overwhelming and confusing.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleHelseinformasjon på internett 24/7; støtte, kunnskap, bekreftelse, angst og forvirring - En meta-etnorgafi om foreldres erfaring med internett som helseinformasjonskilde
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel