Helsekompetanse og mestringsforventning hos småbarnsforeldre – en norsk tverrsnittstudie
Description
Full text not available
Abstract
Hensikten med denne studien var å kartlegge multidimensjonal helsekompetanse og mestringsforventning hos småbarnsforeldre. Det var ønskelig å undersøke hvilke faktorer hos foreldrene som er assosiert med grad av helsekompetanse, og å undersøke sammenhengen mellom helsekompetanse og mestringsforventning. En kvantitativ tverrsnittanalyse ble gjennomført ved bruk av spørreskjema i papirformat. Syttiseks foreldre til barn i alderen 6 uker til 12 måneder deltok i forbindelse med at de var på konsultasjon på en helsestasjon vest i Norge. Spørreskjemaet baserte seg på foreldres selvrapportering om egen livssituasjon, og bestod av tre ulike deler: demografiske variabler, mestringsforventning og helsekompetanse. Det ble brukt deskriptive analyser og ikke-parametriske tester for å evaluere mulige assosiasjoner mellom de ulike helsekompetansedomenene i forhold til demografiske variabler og mestringsforventning. Hovedfunnene i denne studien var at småbarnsforeldrene i utvalget hadde høy grad av helsekompetanse og mestringsforventning. Mestringsforventning var assosiert med alle de ni helsekompetansedomenene. Respondentene var en relativt homogen gruppe med høy sosioøkonomisk status, og veldig få foreldre og barn hadde langvarig sykdom. Helsekompetanse er dynamisk, og kontekst og sosial støtte har trolig stor innvirkning på hvordan foreldre ivaretar god helse for deres barn. Helsesykepleier har en unik mulighet til å hjelpe foreldrene ut fra deres behov. Samtidig er behovet for sosial støtte stort, og ulike typer tiltak kan være nødvendig for foreldre i krevende situasjoner. Dette studiet belyser behovet for å undersøke foreldres helsekompetanse og mestringsforventning over tid og i ulike kontekster, slik at mer målrettede og bærekraftige tiltak kan iverksettes når det er nødvendig.