Show simple item record

dc.contributor.advisorWestergren, Thomas
dc.contributor.authorHonnemyr, Anette E.
dc.date.accessioned2022-09-15T15:51:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111870764:22586435
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018170
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSamfunnet er i endring og foreldre med et nyfødt barn reiser hjem raskt fra sykehuset for å starte en helt ny tilværelse. Overgangen er stor og kan være ganske krevende for de uten erfaring med foreldreskap. Helsesykepleier jobber forebyggende og tilbyr oppfølging av familier helt fra barnet er nyfødt. Dette studie hadde til hensikt å undersøke erfaringene helsesykepleier har med foreldreforberedende kurs før fødsel. Som teoretisk forankring benyttet jeg teori om forebyggende helsearbeid og empowerment opp mot helsekompetanse. Det er gjennomført en kvalitativ studie med en hermeneutisk tilnærming. Intervju ble benyttet til datainnsamlingen av et strategisk utvalg av fem helsesykepleiere som har gjennomført flere kurs. To av intervjuene ble gjennomført på kontoret til helsesykepleier, og tre på teams med en varighet mellom 30-50 minutter. I etterkant av datainnsamlingen ble alle intervjuene transkribert og gjennomlest før jeg benyttet en tematisk analysemetode fra Braum og Clarke (2006). For å besvare problemstillingen om helsesykepleierne sine erfaringer ble det følgende tre hovedtema:1) Helsesykepleier bruker erfaringsbaserte kunnskap til formidling om «barseltiden». 2) Helsesykepleier forbereder, og realitetsorienterer foreldre. 3) Helsesykepleier har tema «barseltiden» som en del av et samarbeid. Konklusjon: Helsesykepleier bruker erfaringsbasert kunnskap for å utvikle innholdet og har om «barseltiden» som en del av et samarbeid med jordmor/andre. På kurset formidler helsesykepleier om «barseltiden» med tema: foreldreskap, parrelasjonen, amming, samspill, vold i nære relasjoner, utvikling og basale behov til babyen. Hensikten med kurset har et forebyggende perspektiv der målet er å forberede og realitetsorienterer foreldre i overgangen til foreldreskap.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleHelsesykepleiers erfaring med foreldreforberedende kurs før fødsel, en kvalitativ studie
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HV) [1311]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Show simple item record