LGBTQ foreldres opplevelser av foreldreskapet i en helsefaglig kontekst: En meta-etnografi
Description
Full text not available
Abstract
Få studier har sett på LGBTQ foreldre og foreldreskapet. Hensikten med studien var å beskrive og belyse lesbiske, homofile, bifile, transpersoner og skeive foreldres opplevelser av foreldreskapet i en helsefaglig kontekst. Et systematisk søk etter kvalitative studier ble gjennomført i utvalgte databaser, hvilket identifiserte åtte relevante artikler. Syntetiseringen resulterte i en lines-of-argument syntese basert på den overgripende metaforen: «Å bli anerkjent som foreldre, unik og god nok, som alle andre», og de fire temaene: «Å trå inn i LGBTQ foreldreskapets verden», «Den emosjonelle reise i foreldreskapet», «Å kjempe med systemet som LGBTQ foreldre» og «Et behov for å utvide kunnskapshorisonten om LGBTQ foreldreskapet». Funnene i metaetnografien viste at anerkjennelse og inkludering var viktige aspekter som bidro positivt i LGBTQ foreldres opplevelse av foreldreskapet og opplevelsen av mestring og empowerment i foreldrerollen. Samtidig beskrives en kamp mot systemet som oppleves heteronormativt, hvilket ga en følelse av marginalisering og ekskludering. Dette hadde en negativ innvirkning på foreldreskapet og LGBTQ foreldres opplevelse av å bli sett på som foreldre. En metasyntese med metaetnografisk metode, som beskrevet av Noblit og Hare ble brukt. LGBTQ foreldre opplever behov for støtte og veiledning som andre foreldre. De opplevde et behov for å bli anerkjent i deres foreldreskap hvor de kunne få definere og forme det etter de elementer som gjorde at de følte seg som foreldre. Mange LGBTQ foreldre beskrev positive opplevelser i møtet med helsepersonell, men erfarte at systemet var for heteronormativt og at helsepersonell manglet kunnskap om LGBTQ foreldre og familier. This study aims to integrate and synthesize knowledge of lesbian, gay, bisexual, transgender and queer (LGBTQ) parents’ experiences of parenthood within a healthcare context. For healthcare professionals to provide competent and holistic care for LGBTQ families, we need to derive knowledge from the LGBTQ parents’ perspectives. An interpretive meta-synthesis approach, a meta-ethnography, was chosen for this study. A lines-of-argument synthesis based on four themes was developed: (1) Entering the world of LGBTQ parenthood, (2) The emotional journey in parenthood, (3) Struggling with the system as a LGBTQ parent and (4) A need to expand the knowledge horizon of LGBTQ parenthood. The overarching metaphor, “To be recognised as parents, unique and good enough, like everybody else” reflects how recognition and inclusion support LGBTQ parents in their parenthood and broaden the understanding of parenthood. Knowledge about the LGBTQ family needs to be given greater attention in healthcare settings, education, and health policies.